Uchwała Nr III/18/06
Rady Miejskiej w Dobrej

z dnia 28 grudnia 2006 r.

 

w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju

i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

 

 

Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami)

Rada Miejska w Dobrej  u c h w a l a, co następuje:                   

 

 

§ 1

 

Dochody i wydatki budżetu gminy są planowane według zasad klasyfikacji budżetowej ustalonej przez Ministra Finansów, w szczegółowości do działów, rozdziałów i paragrafów.

 

§ 2

 

1.         Radni, przedstawiciele jednostek pomocniczych gminy, a także inne podmioty, mogą składać tylko pisemne wnioski do projektu budżetu na realizację zadań publicznych w terminie do 30 września poprzedzającego rok budżetowy.

 

2.         Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy opracowują i przedkładają  Burmistrzowi w terminie do 10 października każdego roku, poprzedzającego rok budżetowy propozycje planów rzeczowo - finansowych w układzie:

a)       przewidywanego  wykonania planowanych dochodów i wydatków roku poprzedzającego rok budżetowy, w szczegółowości do działów, rozdziałów i paragrafów,

b)        planowane dochody i wydatki na rok budżetowy w szczegółowości do działów, rozdziałów i paragrafów wraz z informacją opisową zawierającą szczegółowe uzasadnienie wielkości planowanych dochodów i wydatków oraz podstawy ich kalkulacji.

c)        planowany do realizacji wykaz zadań majątkowych sporządzony jest w układzie:

-          nazwa zadania,

-          ogólny koszt zadania, w tym; planowane wydatki w roku budżetowym, w przypadku zadań kontynuowanych dotychczasowe wydatki,

-          przewidywany termin rozpoczęcia i zakończenia zadania,

-          źródła finansowania.

 

3.         Pracownicy merytoryczni Urzędu Miejskiego opracowują i przedkładają Skarbnikowi  w terminie do 10 października roku poprzedzającego rok budżetowy plany zadań realizowanych przez stanowiska w układzie jak w ust. 2 lit. a-c z uwzględnieniem wniosków zaakceptowanych przez Burmistrza  składanych przez podmioty wymienione w § 2 ust. 1.

 

§ 3

 

Propozycje planów finansowych o których mowa w § 2, opracowywane są na podstawie:

1.         stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy  z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 01 stycznia roku budżetowego,

2.         prognozy planowanego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług,

3.         według stanu zatrudnienia i wysokości wynagrodzeń za m-c wrzesień roku, poprzedzającego rok budżetowy.

                                                    

§ 4

 

Skarbnik w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, obliczone kwoty dochodów własnych, przedstawione przez Ministra Finansów kwoty subwencji, udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przedstawione przez Wojewodę Wielkopolskiego kwoty dotacji celowych na realizację zadań zleconych i własnych, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu i przedstawia Burmistrzowi.

                       

§ 5

 

1.         Burmistrz na podstawie przygotowanych przez Skarbnika materiałów opracowuje projekt budżetu Gminy.

 

2.         Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozę kwoty długu na koniec roku budżetowego i na lata następne oraz informację o stanie mienia komunalnego Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej w terminie do 15 listopada.

 

3.         W tym samym terminie Burmistrz przesyła projekt budżetu do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

 

§ 6

 

1.         Projekt uchwały budżetowej obejmuje:

a)       prognozowane dochody budżetu w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej,

b)        wydatki budżetu w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków na zadania zlecone,

c)        źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu,            przychody i rozchody budżetu,

d)        wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na poszczególne programy,

e)       wydatki na programy i projekty realizowane ze środków budżetu Unii Europejskiej,

f)         plan dochodów własnych jednostek budżetowych, plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki   Wodnej,

g)        limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek,

h)       dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami, kwoty dotacji przedmiotowych,

i)         inne dotacje przekazywane na podstawie odrębnych przepisów związane z realizacją zadań gminy, dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

j)         upoważnienie dla Burmistrza do zaciągania zobowiązań;

-          na finansowanie wydatków, o których mowa w ust.1 lit. e, f.,

-          z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.

 

2.           Projekt uchwały budżetowej może zawierać:

a)       zakres upoważnień dla Burmistrza związanych z wykonywaniem budżetu,

b)        inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy,

 

§ 7

        

Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz dołącza:

1.           Objaśnienia do projektu budżetu gminy, które obejmują:

a)       omówienie planowanych dochodów budżetu z poszczególnych źródeł,

b)        uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, a w szczególności:

-          wydatków na finansowanie zadań własnych gminy,

-          wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz wydatków realizowanych na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,

-          wydatków majątkowych,

-          wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

c)        dotacji dla innych podmiotów,

d)        omówienie zadań inwestycyjnych ze wskazaniem w szczególności:

-          nazwy inwestycji,

-          źródeł finansowania, w tym: zaangażowania środków własnych gminy,

-          stanu zaawansowania robót,

-          ogólnego kosztu inwestycji,

-          przewidywanego rozpoczęcia i zakończenia zadania.

e)       przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki    Wodnej,

f)         informację o sytuacji finansowej gminy z uwzględnieniem pożyczek i kredytów długoterminowych oraz nadwyżki budżetowej z lat poprzednich.

 

2.           Prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i na lata następne.

3.           Informację o stanie mienia komunalnego wg stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, która obejmuje:

a)       dane dotyczące przysługujących jednostce praw samorządu terytorialnego praw własności,

b)        dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz posiadaniu,

c)        dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w lit. a) i b) od dnia złożenia poprzedniej informacji,

d)        dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania,

e)       inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

 

§ 8

 

1.       Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przesyła projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi wszystkim radnym.

 

2.       Komisja Socjalno - Społeczna Rady odbywa posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu. Komisje proponujące wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, są zobowiązane do wskazania źródła jego sfinansowania.

 

3.       Opinie Komisji Socjalno – Społecznej jest przekazywana Komisji Budżetowej i Mienia Komunalnego, która na swym posiedzeniu  zapoznaje się z opinią i wyraża własną opinię o projekcie budżetu oraz o opinii złożonej przez Komisje Socjalno - Społeczną. Opinia Komisji Budżetowej i Mienia Komunalnego wraz z opinią Komisji Socjalno - Społecznej  przekazywana jest  Burmistrzowi .

 

4.       Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetowej i Mienia Komunalnego i Komisją Socjalno - Społecznej, przedstawia Przewodniczącemu Rady wniosek w sprawie wprowadzenia poprawki do projektu budżetu. Wniosek Burmistrza  w sprawie zmian do projektu budżetu może uwzględniać własne poprawki Burmistrza oraz wnioskowane poprawki przez komisje.

 

5.       Przewodniczący Rady przesyła radnym treść wniosku Burmistrza w sprawie wprowadzenia poprawki do projektu budżetu wraz z zawiadomieniem o sesji.

 

6.       Przy sporządzeniu porządku obrad sesji, w zakresie dotyczącym uchwalenia budżetu, winny być uwzględnione następujące punkty:

1)       przedstawienie projektu uchwały budżetowej,

2)       odczytanie opinii komisji,

3)       odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

4)       odczytanie wniosku Burmistrza w sprawie wprowadzenia poprawek do projektu budżetu,

5)       dyskusja nad projektem uchwały budżetowej wraz z poprawkami do projektu budżetu,

6)       głosowanie poprawek Burmistrza,

7)       głosowanie innych wniosków zgłoszonych przed sesją lub na sesji z uwzględnieniem art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz.2104 ze zmianami)

8)       głosowanie projektu uchwały budżetowej wraz z przegłosowanymi poprawkami.

 

7.       Projekt uchwały budżetowej wraz z ewentualnymi poprawkami winien być przyjęty przez Radę Miejską do dnia 31 grudnia każdego roku, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie do 31 marca roku budżetowego.

 

8.       W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie do 31 grudnia, podstawą gospodarki finansowej Gminy w roku budżetowym jest projekt budżetu przedłożony Radzie Miejskiej.

 

§ 9

 

Traci moc Uchwała Nr XI/84/99 Rady Miejskiej Dobrej z dnia

21 października 1999 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

§ 10

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Dobrej.

 

§ 11

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do opracowania projektu budżetu począwszy od budżetu na 2008 rok i uchwalenia budżetu, począwszy od budżetu na 2007 rok.