Uchwała Nr I/3/06

Rady Miejskiej w Dobrej

z dnia 24 listopada 2006 r.

 

w sprawie przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnego

na I i II Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Dobrej.

 

            Na podstawie art. 19 ustęp 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. nr 142, poz. 1591 ze zmianami)

            Rada Miejska w Dobrej  postanawia, co następuje :

 

§ 1

 

Przyjmuje się następujący regulamin głosowania wyboru radnego na I i II Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Dobrej.

 

§ 2

 

1.      Rada Miejska w Dobrej wybiera ze swego grona I i II wiceprzewodniczącego Rady spośród nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu tajnym.

2.      Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna, wybrana spośród radnych.

§ 3

 

Prawo zgłoszenia kandydatów przysługuje radnemu, grupie radnych oraz klubom radnych.

§ 4

 

1.      Głosowanie odbywa się za pomocą kart do głosowania, na których widnieje treść: „Karta do głosowania w wyborach na I lub II przewodniczącego Rady Miejskiej w Dobrej” oraz zamieszcza się w kolejności alfabetycznej imiona i nazwiska radnych zgłoszonych na kandydatów na przewodniczącego Rady Miejskiej w Dobrej. Obok każdego nazwiska z lewej strony znajdują się kratki. 

2.      Karty do głosowania sporządza Komisja Skrutacyjna po ustaleniu przez Radę listy radnych, którzy kandydują na stanowisko I lub II Wiceprzewodniczącego Rady i rozdaje je radnym.

3.      Karty opatrzone są pieczęcią „Rada Miejska w Dobrej”.

 

§ 5

 

1.      Radni dokonują wyboru poprzez postawienie znaku „x” w jednej kratce obok nazwiska kandydata, opowiadając się w ten sposób za wyborem tego kandydata na I lub II wiceprzewodniczącego Rady.

2.      Jeżeli radny na karcie do głosowania postawi znak „x” w więcej niż jednej kratce, głos taki uważa się za nieważny.

3.      Karty wyjęte z urny niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną, karty nieopatrzone pieczęcią, o której mowa w § 3 ust. 3 oraz całkowicie przedarte są kartami nieważnymi.

 

 

 

4.      Jeżeli radny na karcie do głosowania nie postawił znaku „x” w kratce obok nazwiska lub wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1, jego głos uważa się za ważny bez dokonania wyboru.

 

§ 6

 

1.      Głosowanie odbywa się poprzez wywoływanie przez członka Komisji Skrutacyjnej według listy obecności nazwiska radnego, który podchodzi do urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzuca do niej kartę do głosowania.

2.      Podczas głosowania na sali znajduje się parawan, kabina lub inne urządzenie umożliwiające radnym „dyskretne” oddanie głosu.

 

§ 7

 

1.      Wybór I lub II Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej następuje bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2.      Za wybranego uważa się kandydata, jeżeli w głosowaniu uzyskał taką ilość głosów (znaków „x” w kratce przy nazwisku tego kandydata), których liczba stanowi liczbę większą niż połowa radnych obecnych na sesji i biorących udział w głosowaniu

3.      Głosowanie jest ważne tylko wówczas, gdy wzięło w nim udział co najmniej 8 radnych, tj. ilość ustalona zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 8

 

1.      W przypadku gdy zgłoszono więcej niż dwóch kandydatów, a w głosowaniu żaden z nich nie otrzymał wymaganej większości głosów, zgodnie z § 7 Regulaminu, przeprowadza się drugą turę głosowania spośród kandydatów, którzy kolejno dwie największe ilości głosów lub spośród kandydatów, którzy największą równą ilość głosów.

2.      Jeżeli jeden z kandydatów otrzymał największą ilość głosów, ale ilość ta nie stanowi wymaganej większości, o której mowa w § 7 Regulaminu, a w następnej kolejności dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą ilość głosów, przeprowadza się dodatkowe głosowanie na tych kandydatów, a następnie drugą turę głosowania, o której mowa w ust.1. W drugiej turze głosowania bierze udział kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w pierwszej turze głosowania oraz kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w głosowaniu dodatkowym.

3.      W przypadku braku rozstrzygnięcia, mimo przeprowadzenia dwóch tur głosowania, przeprowadza się ponowne wybory łącznie z ponownym zgłaszaniem kandydatów.

 

§ 9

 

1.      Po przeprowadzeniu każdej tury głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki głosowania i sporządza protokół.

2.      W protokole Komisja Skrutacyjna określa co najmniej

                   1)               liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania

                   2)               imiona i nazwiska zgłoszonych kandydatów

                3)               liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie z § 7 Regulaminu

                   4)               liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania

                   5)               liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę niezgodności)

                   6)               liczbę głosów nieważnych

                   7)               liczbę głosów ważnych

                   8)               liczbę głosów ważnych bez dokonania wyboru

                   9)               liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów

 a nadto stwierdza wynik wyborów.

3.      Komisja odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.

4.      Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej.

5.      Wyniki wyborów ogłasza Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.

 

§ 10

 

1.       

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

obrazek