Uchwała Nr XXIII/185/06

Rady Miejskiej w Dobrej

z dnia 27 marca 2006 roku

 

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra

 

         Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15, art. 40 ust.1 i art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, Dz. U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 oraz Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, z 2006 r. Nr 17, poz. 128); art.4 ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) w związku z art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 175, poz. 1458), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Turku, uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra, zwany dalej Regulaminem, w następującej treści:

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

1.     Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra, zwany dalej „Regulaminem”, ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Dobra

2.     Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 236, poz. 2008) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 ze zm.).

 

 

§ 2.

Szczegółowe zasady określają:

1)          wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości oraz na terenach służących do użytku publicznego dotyczące:

-          prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych,

-          wymagań w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń,

-          mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami  naprawczymi,

2)          rodzaje i pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz wymagania dotyczące ich rozmieszczania i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

3)          sposób i częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4)          postanowienia wynikające ze „Wspólnego Planu Gospodarki Odpadami dla Gmin – Członków Związku Komunalnego Gmin Czyste Miasto, Czysta Gmina” dotyczące:

-          maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów,

-          miejsca odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych z obszaru Gminy Dobra,

-          podstawowych zadań Gminy Dobra w zakresie zbierania i odbierania odpadów komunalnych,

5)          wymagania w stosunku do właścicieli nieruchomości w zakresie gromadzenia i pozbywania się nieczystości ciekłych,

6)          obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

7)          wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej,

8)          wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania,

9)          dotychczasowy system selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na obszarze Gminy Dobra

10)           sankcje z tytułu naruszenia zasad utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy Dobra

 

§ 3.

 

Regulamin obowiązuje w szczególności:

1)          mieszkańców Gminy Dobra oraz inne osoby przebywające na terenie Gminy,

2)          właścicieli nieruchomości,

3)          właścicieli punktów handlowych, parkingów, obiektów sportowych itp.,

4)          wykonawców robót budowlanych,

5)          przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej,

6)          zarządców dróg,

7)          zarządców ogródków działkowych,

8)          organizatorów imprez o charakterze publicznym,

9)          podmioty świadczące usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku.

 

 

§ 4.

 

Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:

1)          Burmistrz _ Burmistrza Dobrej

2)          Gminę – Gminę Dobra

3)          właściciele nieruchomości – także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu oraz inne podmioty władające nieruchomością,

4)          odpady komunalne – odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

5)          odpady komunalne – frakcja sucha – odpady komunalne, które mogą być poddane recyklingowi lub wykorzystane do produkcji paliw alternatywnych,
w szczególności takie jak: opakowania z tworzywa sztucznego, szkła, papieru, tektury, kartony po napojach np. tetrapak i inne tworzywa sztuczne, papier, tektura,  tekstylia, drewno, puszki, metal, gumy itp;

6)          odpady komunalne – frakcja mokra – stałe odpady kuchenne oraz odpady
roślinne;

7)          odpady roślinne – odpady powstające na terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji i uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk, giełd rolnych i cmentarzy,

8)          odpady biodegradowalne – odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów, w tym odpady roślinne,

9)          odpady komunalne wielkogabarytowe – odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary i masę, w typowych pojemnikach na odpady (np. stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, sprzęt elektryczny, sprzęt elektroniczny, deski, materace itp.),

10)          odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych – odpady wymienione
w załączniku nr 2 do ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 roku (Dz. U. z 2001 roku, Nr 62, poz. 628 ze zm.) , znajdujące się w odpadach pochodzących z gospodarstw domowych, np. lampy fluorescencyjne, przeterminowane leki, baterie i akumulatory, zużyte urządzenia elektryczne zawierające niebezpieczne elementy, przeterminowane środki ochrony roślin, opakowania po farbach itp,

11)          niesegregowane odpady komunalne- odpady zmieszane nie zebrane w sposób selektywny

12)          „pozostałe odpady”- odpady wytwarzane w gospodarstwach domowych, niekwalifikujace się do grup wymienionych w pkt. 3 – 8 np. popiół z pieców domowych, pampersy, środki higieny osobistej itp.

13)          selektywne zbieranie odpadów – zbiórka odpadów komunalnych systemem workowym i pojemnikowym. Selektywna zbiórka odpadów komunalnych jest prowadzona z podziałem odpadów na frakcję mokrą i frakcję suchą. Frakcja sucha odpadów jest gromadzona w workach oznaczonych „SUCHE”. Frakcja mokra odpadów jest gromadzona w workach oznaczonych „MOKRE”. Szczelnie zamknięte worki, zawierające frakcję suchą lub frakcję mokrą odpadów, są gromadzone
w odrębnych urządzeniach,

14)          nieczystości ciekłe – ścieki, tj. wody zużyte na cele bytowe lub gospodarcze gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

15)          zbiorniki bezodpływowe – instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania, odpowiadające wymaganiom wynikającym z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm. ) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.).

16)          urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych - pojemniki na odpady komunalne o pojemności min: 80 dm3worki wykonane z folii , kontenery na odpady komunalne lub na gruz, uliczne kosze „na śmieci”,

17)          pojemniki na odpady komunalne – pojemniki zamykane, wykonane
z ocynkowanej blachy stalowej lub z tworzyw sztucznych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej oraz wykonane z blachy stalowej, zabezpieczone środkiem antykorozyjnym, przystosowane do opróżniania przez specjalistyczne pojazdy,

18)          worek – pojemnik z folii o odpowiedniej do jego przeznaczenia pojemności i wytrzymałości ,

19)          kosz uliczny – urządzenie do gromadzenia odpadów komunalnych, ustawione w pobliżu punktów handlowych, na przystankach komunikacji publicznej i przy postojach taxi, w parkach oraz w innych miejscach publicznych o wzmożonym ruchu pieszych,

20)          ZUiUOK – Zakład Utylizacji i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych  Orli Staw

21)          stacje zlewne – instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc ich gromadzenia,

22)          podmiot świadczący usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku – zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorca w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadający wydane przez Burmistrza Dobrej aktualne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

23)          harmonogram odbioru odpadów – upowszechniony „kalendarz odbioru odpadów”, który określa w szczególności: sposób, częstotliwość odbioru odpadów, listę odpadów objętych zbiórką, miejsce postoju,

24)          chodnik – część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych, posiadająca nawierzchnię betonową, bitumiczną, kamienną lub żwirową,

25)          właściciele zwierząt domowych – także ich posiadacze (dzierżyciele),

26)          zwierzęta gospodarskie – zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych
i produkcyjnych, takie jak: konie, bydło, świnie, owce, kozy, drób, zwierzęta futerkowe i pszczoły,

27)          chów zwierząt gospodarskich – utrzymywanie zwierząt w celu uzyskiwania od nich określonych produktów lub innych korzyści,

28)          zwierzęta domowe – zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza,

29)          zwierzęta wykorzystywane do celów specjalnych – zwierzęta, których profesjonalna tresura oraz używanie odbywa się na podstawie odrębnych przepisów, regulujących szczegółowe zasady działania jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji, służb kontroli celnej, porządkowych i ratowniczych oraz regulujących zasady szkolenia i wykorzystania psów – przewodników osób ociemniałych,

30)          budynek mieszkalny – należy przez to rozumieć budynek mieszkalny wielorodzinny oraz budynek mieszkalny jednorodzinny,

31)          zabudowa jednorodzinna – należy przez to rozumieć jeden budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków, wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi

32)          zabudowa wielorodzinna (wielolokalowa) – budynek mieszkalny zawierający więcej niż 4 mieszkania lub zespół takich budynków, wraz z urządzeniami związanymi z ich obsługą oraz zielenią i rekreacja przydomową,

33)          zabudowa zwarta – tereny istniejących lub planowanych budynków i budowli o różnych rodzajach użytkowania (zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, wielorodzinna i mieszana, przemysłowa, magazynowo – składowa i letniskowa)  tworzących zgrupowania nieruchomości,

34)          zabudowa rozproszona – tereny pozostałe, w tym rolne z istniejącą zabudową zagrodową,

35)          zabudowa zagrodowa – należy przez to rozumieć w szczególności budynki mieszkalne, budynki gospodarcze lub inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych.

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 2.

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach

nieruchomości i na terenach służących do użytku publicznego.

§ 5.

1.      Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno – higienicznego i estetycznego nieruchomości poprzez:

 

1)        obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, obowiązek wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków, spełniająca wymagania określone w przepisach odrębnych;

2)        selektywne zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z niniejszym Regulaminem,

3)        gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych,

4)        pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami niniejszego Regulaminu,

5)        uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego, z powierzchni nieruchomości np. podwórza, przejścia itp. oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych,

6)        usuwanie nawisów śniegu z dachów oraz sopli lodu z okapów, rynien i innych części elewacji budynku niezwłocznie po ich pojawieniu się,

7)        zapewnienie systematycznego sprzątania terenu nieruchomości, a
w szczególności dojść do budynków, punktów gromadzenia odpadów i ich otoczenia, koszenia trawników i dzikiej roślinności oraz pielęgnacji drzew i krzewów,

8)        dbanie o czystość i estetykę ścian budynków, ogrodzeń oraz innych urządzeń w szczególności poprzez usuwanie z nich plakatów, reklam, ogłoszeń napisów i rysunków.

9)        usuwanie z miejsc powszechnie dostępnych (ulice, place, parkingi, przejścia, podwórza itp) wraków porzuconych pojazdów mechanicznych, sprzętu domowego i innych przedmiotów zanieczyszczających i szpecących nieruchomość,

10)        zawarcie pisemnej umowy z podmiotem świadczącym usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku,

11)        udzielanie informacji związanych z usuwaniem odpadów komunalnych i  nieczystości ciekłych, na żądanie osób posiadających stosowne upoważnienie, wynikające ze stosowanych przepisów prawa, poprzez udokumentowanie korzystania z usług, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 4 niniejszego Regulaminu, wykonywanych przez podmiot świadczący usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku, oraz okazanie stosownej umowy wraz z rachunkami za ostatnie 12 miesięcy,

12)        realizację innych obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie.

2.      Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 1- 4 i ust. 1 pkt 10 - 12, na terenie budowy należy do wykonawcy robót budowlanych, jeżeli umowa zawarta przez wykonawcę robót z właścicielem nieruchomości nie stanowi inaczej.

 

§ 6.

 

1.      Podmioty wskazane w § 3 w pkt 3 – 8 mają obowiązek niezwłocznego oczyszczenia ze śniegu, lodu oraz usuwania błota i zanieczyszczeń z dróg, przystanków komunikacyjnych, placów i chodników poprzez podjęcie działań polegających na zamiataniu, zbieraniu, usuwaniu śliskości itp.

2.      Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu powinien być realizowany przez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów oraz podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek i sól użyte do tego celu należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania. Zakazuje się stosowania popiołu i żużlu.

3.      Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z chodników położonych wzdłuż nieruchomości należy gromadzić na skraju chodnika od strony jezdni z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji deszczowej w sposób niezagrażający istniejącej zieleni.

4.      Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych oraz z dróg publicznych, należy gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nieutrudniający zatrzymywania się pojazdów oraz wysiadania i wsiadania pasażerów.

5.      Obowiązek utrzymania czystości na jezdniach i placach objętych płatnym parkowaniem należy do podmiotów pobierających z tego tytułu opłaty, jeżeli umowy zawarte przez te podmioty z właścicielem nieruchomości nie stanowią inaczej.

6.      Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

7.      Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej, należy do obowiązków zarządców dróg.

8.      Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych niż wymienione w § 5 i § 6 ust. 6 i ust. 7 niniejszego Regulaminu należą do Gminy. Do obowiązków Gminy należy także uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli Gmina. pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku oraz zbieranie i pozbycie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych umieszczonych na tym chodniku i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

9.      Nadzór nad realizacją obowiązków określonych w § 5 i § 6 ust. 6 i ust. 7 sprawuje Burmistrz.

10.        W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w § 5 i § 6 ust. 6 i ust. 7 Burmistrz wydaje decyzję nakazującą wykonanie obowiązku.

11.        Ust. 10 nie dotyczy obowiązków, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 - 4.

12.        Wykonywanie decyzji, o której mowa w ust. 10, podlega egzekucji w trybie przepisów powszechnie obowiązujących w zakresie postępowania egzekucyjnego w administracji.

 

§ 7.

1.      Na nieruchomościach lub ich częściach należy przestrzegać następujących zasad:

1)       mycie pojazdów mechanicznych powinno się odbywać w miejscach do tego wyznaczonych. Właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy osobowe czystą wodą na swoim terenie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego Regulaminu; w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

2)       naprawy samochodów powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach. Właściciel może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości, jeżeli czynności te nie powodują zanieczyszczenia powietrza, wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.

2.      Zabrania się w szczególności:

1)       prowadzenia napraw blacharsko – lakierniczych, poza warsztatami posiadającymi stosowne zezwolenia,

2)       niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów (np. słupy ogłoszeniowe, energetyczne i telefoniczne) oraz umieszczania na nich plakatów, reklam, ogłoszeń, a także malowania haseł i rysunków bez uzyskania zgody właściciela obiektu,

3)       umieszczania na drzewach plakatów, ogłoszeń, reklam i innych przedmiotów.

 

 

Rozdział 3.

Rodzaje i pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz wymagania dotyczące ich rozmieszczania i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

 

§ 8.

1.      Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości należy gromadzić
w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie.

2.      Dozwolone jest korzystanie przez właścicieli nieruchomości sąsiednich z jednego lub kilku pojemników ustawionych razem, za zgodą właściciela pojemnika/ pojemników.

§ 9.

1.      Właściciele nieruchomości zapewniają ich wyposażenie w urządzenia, odpowiadające niniejszemu Regulaminowi, służące do gromadzenia odpadów komunalnych, określone w umowie.

2.      Na terenie budowy wyposażenie w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym należy do wykonawcy robót.

3.      Do gromadzenia odpadów komunalnych służą następujące urządzenia:

1)       pojemniki na odpady komunalne o pojemności min.80 dm3,

2)       worki wykonane z folii,

3)       kontenery na odpady komunalne lub na gruz,

4)       uliczne kosze „na śmieci”.

4.      Urządzenia wymienione w ust. 3 powinny spełniać wymagania Polskich Norm[1] lub posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 roku o systemie oceny zgodności (Dz.U. 2004 Nr 204 poz. 2087, ze zm.)

 

§ 10.

1.      Ilość, wytrzymałość i pojemność worków oraz pojemników usytuowanych na terenie nieruchomości musi być dostosowana do ilości osób uprawnionych do korzystania z danej nieruchomości z uwzględnieniem normatywnej ilości stałych opadów komunalnych wytwarzanych przez jedną osobę na obszarze Gminy. Ilość tę ustala się na średnim poziomie:

1)       0,015m3 /tydzień/osobę na obszarze wiejskim,

2)       0,030m3 /tydzień/osobę na obszarze miejskim.

2.      Odpady komunalne należy gromadzić w urządzeniach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:

1)     dla budynków mieszkalnych -15l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 110l na każdą nieruchomość,

2)     dla szkół wszelkiego typu i przedszkoli – 3l na każdego ucznia i pracownika,

3)     dla lokali handlowych – 50l na każde 10m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 110l na lokal,

4)     dla punków handlowych poza lokalem – 50l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 110l na każdy punkt.

5)     dla lokali gastronomicznych – 20l na jedno miejsce konsumpcyjne,

6)     dla zakładów rzemieślniczych, usługowych produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – pojemnik 110l na każdych 10 pracowników

7)     dla działek rekreacyjnych – 20l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku i 5l poza tym okresem

3.      Normatywne ilości nieczystości płynnych ustala się jako równe przeciętnym normom zużycia wody określonym w przepisach powszechnie obowiązujących w zakresie zużycia wody.

 

§ 11.

Organizator imprezy lub zgromadzenia o charakterze publicznym zobowiązany jest do wyposażenia miejsca imprezy lub zgromadzenia publicznego w dostateczną ilość worków i pojemników o właściwej pojemności, wytrzymałości i kolorystyce oraz zapewnienia odpowiedniej liczby toalet / szaletów.

 

§ 12.

1.      Pojemniki i worki wykorzystywane do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o którym mowa w § 4 pkt 11 niniejszego Regulaminu, należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników podmiotu świadczącego usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku, z możliwością łatwego przemieszczania ich od miejsca ustawienia do samochodu odbierającego odpady, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2.      Pojemniki i worki wykorzystywane do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o którym mowa w § 4 pkt 11 niniejszego Regulaminu, należy ustawiać w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, z wyjątkiem ulic i chodników lub innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych, na równej utwardzonej nawierzchni. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest zobowiązany utrzymywać w czystości. W przypadku zabudowy zagrodowej rozproszonej miejsce wskazuje Burmistrz w uzgodnieniu z właścicielem nieruchomości.

3.      Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych ponosi właściciel nieruchomości.

4.      Lokalizacja i ustawienie pojemników powinno być zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami w zakresie prawa budowlanego.

 

 

§ 13.

1.      Właściciele nieruchomości i inne podmioty wskazane w § 3 są zobowiązani zapewnić pracownikom podmiotu świadczącego usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku dostęp do urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie ww. urządzeń bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

2.      Obowiązek określony w ust.1 dotyczy także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

 

§ 14.

1.      Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych we właściwym stanie sanitarnym i technicznym a w szczególności utrzymywania ich w czystości oraz dezynfekowania, co najmniej raz w miesiącu w okresie letnim oraz raz na kwartał w pozostałych okresach, o ile umowa z podmiotem świadczącym usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku nie stanowi inaczej.

2.      Podmioty świadczące usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie zabudowy wielorodzinnej (wielolokalowej) mają obowiązek utrzymywania właściwego stanu sanitarnego, technicznego i estetycznego urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych, o ile umowa stron nie stanowi inaczej.

 

 

Rozdział 4

Sposób i częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

 

§ 15.

1.      Odpady komunalne (frakcja mokra i frakcja sucha) powstające w gospodarstwach domowych oraz obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności gromadzone są selektywnie, w sposób określony w § 4 pkt 13 niniejszego Regulaminu.

2.      Zabrania się gromadzenia w koszach ulicznych, pojemnikach i kontenerach na odpady komunalne śniegu, lodu, błota, gorącego popiołu i żużlu, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a w koszach ulicznych także opadłych liści i ściętej trawy.

3.      Zabrania się spalania odpadów komunalnych zarówno w urządzeniach przeznaczonych do ich gromadzenia, jak i na terenie otwartym oraz w lokalnych kotłowniach i paleniskach domowych.

4.      Zakaz spalania odpadów komunalnych w lokalnych kotłowniach nie dotyczy takich odpadów jak drewno, papier i tektura, o ile działania te nie powodują zakłóceń w korzystaniu z nieruchomości sąsiednich.

 

 

§ 16.

Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione oraz wywożone z częstotliwością ustaloną przez podmiot świadczący usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku.

 

§ 17.

1.      Odpady budowlane z remontów powstałe w wyniku robót budowlanych (prowadzonych we własnym zakresie) powyżej 0,3 m3 powinny być czasowo gromadzone w specjalnie do tego przystosowanych kontenerach, podstawionych przez podmioty świadczące usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku na zamówienie właściciela nieruchomości, nie powodujących utrudnienia w korzystaniu z nieruchomości.

2.      Podmiot świadczący usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku odbierze i dostarczy odpady, o których mowa w ust. 1 do ZUiUOK. Dopuszcza się przekazanie tych odpadów osobom fizycznym i osobom prawnym w przypadku wykorzystania ich na własny użytek zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem.

 

§ 18.

1.      Odpady roślinne powstające w związku z produkcją roślinną i pielęgnacją terenów zielonych, gromadzone oddzielnie, winny zostać przekazane do ZUiUOK, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów świadczących usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku. Z obowiązku tego zwalnia się właścicieli nieruchomości dokonujących ich kompostowania we własnym zakresie bądź zagospodarowujących drewno we własnym zakresie.

2.      Zabrania się spalania zgromadzonych pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych do tego przeznaczonych.

 

§ 19.

Odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych gromadzone są w gospodarstwach domowych selektywnie w sposób uniemożliwiający ich negatywny wpływ na środowisko zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem. Odbiór odpadów, których mowa w ust. 1 zapewni ZUiUOK.

 

§ 20.

„Pozostałe odpady” należy gromadzić w pojemniku przeznaczonym na worki zawierające frakcję mokrą odpadów komunalnych.

 

§ 21.

W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości zgłasza ten fakt podmiotowi świadczącemu usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku w celu ustalenia dodatkowych terminów i warunków ich odbioru.

§ 22.

1.      Odpady komunalne powinny być usuwane z taką częstotliwością, aby pojemniki lub worki nie były przepełnione i nie powodowały wydzielania odorów. Odpady komunalne należy usuwać z terenu nieruchomości w terminach uzgodnionych z podmiotem świadczącym usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku z następującą częstotliwością:

1)       zabudowa jednorodzinna:

-           frakcja mokra – co najmniej raz na 7 dni,

-           frakcja sucha – co najmniej raz w miesiącu,

2)       zabudowa wielorodzinna (wielolokalowa) i placówki handlowo-usługowe:

-           frakcja mokra – co najmniej raz na 7 dni, natomiast w okresie podwyższonej temperatury przekraczającej 20°C co najmniej dwa razy w tygodniu lub na żądanie,

-           frakcja sucha – co najmniej raz na dwa tygodnie,

3)       zabudowa rozproszona:

-           frakcja mokra – co najmniej raz na 14 dni,

-           frakcja sucha – co najmniej raz w miesiącu.

2.      Odpady komunalne wielkogabarytowe będą odbierane w terminie i na zasadach ustalonych w harmonogramie odbioru tych odpadów.

3.      Odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych z terenu objętego niniejszym Regulaminem będą odbierane na zasadach i w sposób określony odrębnym harmonogramem.

4.      Harmonogramy, o których mowa w ust. 2 i 3 przekazywane są podmiotom określonym w § 3 przez podmiot, o którym mowa w § 4 pkt 20 niniejszego Regulaminu.

5.      Dla nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe lub zgromadzenia publiczne wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów, bezpośrednio po zakończeniu imprezy.

 

§ 23.

1.      Górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, liczone jako ryczałt na osobę korzystającą z nieruchomości za usuwanie odpadów komunalnych przez podmiot świadczący usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku określi Rada Miejska Dobrej w odrębnej uchwale uwzględniając kryteria określone w §4 ust. 2 Statutu Związku Komunalnego Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gminna” (Dz.Urz. Woj. Kaliskiego z 1998 roku Nr 3, poz. 17 i Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 1999 roku Nr 61, poz. 1288).

2.      Do końca III – go kwartału każdego roku Zgromadzenie Związku Komunalnego Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gminna” ustali ceny za przyjęcie odpadów przez ZUiUOK i przekaże do wiadomości gmin członkowskich Związku Komunalnego Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina” i podmiotów świadczących usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Związku.

 

 

Rozdział 5.

Postanowienia wynikające ze „Wspólnego Planu Gospodarki Odpadami dla Gmin – Członków Związku Komunalnego Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina

 

§ 24.

1.      Zgodnie ze „Wspólnym Planem Gospodarki Odpadami dla Gmin – Członków Związku Komunalnego Czyste Miasto, Czysta Gmina” wskaźnik kontrolny, określający redukcję ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowisko ustanawia się na poziomie:

1)       81% w 2007 roku,

2)       79% w 2008 roku,

3)       77% w 2009 roku,

4)       75% w 2010 roku

wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do ilości odpadów wytworzonych w 1995 r.

 

§ 25.

1.      Z dniem 1 stycznia 2007 roku:

1)       niesegregowane odpady komunalne zebrane z terenu Gminy należy przekazywać do ZUiUOK, Orli Staw 2, gmina Ceków Kolonia do hali przyjęcia i sortowania,

2)       odpady komunalne zebrane selektywnie z terenu Gminy zawierające

a)       frakcję suchą - należy przekazywać do ZUiUOK, Orli Staw 2, gmina Ceków Kolonia do hali przyjęcia i sortowania,

b)       frakcję mokrą - należy przekazywać do ZUiUOK,Orli Staw 2, gmina Ceków Kolonia do hali intensywnego kompostowania poprzez halę przyjęcia i sortowania,

3)       odpady roślinne zbierane z terenu Gminy należy przekazywać do ZUiUOK, Orli Staw 2, gmina Ceków Kolonia do hali intensywnego kompostowania poprzez halę przyjęcia i sortowania,

4)       odpady wielkogabarytowe zebrane z terenu Gminy należy przekazywać do ZUiUOK, Orli Staw 2 do budynku demontażu odpadów wielkogabarytowych,

5)       odpady budowlane z remontów zebrane z terenu Gmin należy przekazywać do ZUiUOK, Orli Staw 2, gmina Ceków Kolonia do segmentu przeróbki odpadów budowlanych, 

6)       odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych zebrane selektywnie z terenu Gminy należy przekazywać do ZUiUOK, Orli Staw 2, gmina Ceków Kolonia, gdzie będą przechowywane w magazynie czasowego składowania odpadów niebezpiecznych.

 

 

 

 

§ 26

1.      Sprawowanie przez Burmistrza nadzoru nad wypełnianiem przez właścicieli nieruchomości obowiązku udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmioty świadczące usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku polega w szczególności na:

1)       doprowadzeniu do zawarcia przez właścicieli nieruchomości umów na odbieranie odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych,

2)       prowadzeniu ewidencji umów, o których mowa w ust. 1 w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i podmioty świadczące usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu,

3)       prowadzeniu ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej

4)       prowadzeniu ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej,

5)       określeniu i podaniu do publicznej wiadomości wymagań jakie powinien spełniać podmiot świadczący usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku ubiegający się o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 236, poz. 2008)

6)       weryfikacji wcześniej wydanych zezwoleń i podjęciu decyzji w sprawach, o których mowa w art. 10 ust 3 i ust.4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 175, poz. 1458).

 

 

 

Rozdział  6.

Wymagania w stosunku do właścicieli nieruchomości w zakresie gromadzenia i pozbywania się nieczystości ciekłych.

 

§ 27.

1.       Właściciel nieruchomości zabudowanej, podłączonej do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej zobowiązany jest do posiadania umowy na odprowadzanie ścieków do miejskich urządzeń kanalizacyjnych.

2.       Właściciel nieruchomości zabudowanej, usytuowanej na terenach nieuzbrojonych w sieć kanalizacji sanitarnej winien wyposażyć nieruchomość w lokalną oczyszczalnię ścieków lub szczelne zbiorniki bezodpływowe, przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych. Wymagania techniczne oraz warunki budowy i eksploatacji tych urządzeń określają aktualnie obowiązujące przepisy budowlane i sanitarne.

 

 

3.       Właściciel nieruchomości zabudowanej, wyposażonej w zbiorniki bezodpływowe do gromadzenia nieczystości ciekłych, zobowiązany jest do przyłączenia obiektów budowlanych do miejskiej gminnej sieci kanalizacji sanitarnej:

1)       już istniejącej w tym rejonie ( w odległości nie większej niż 50 m od granicy działki) – w terminie nie dłuższym niż 1 rok od dnia wejścia w życie niniejszego Regulaminu,

2)       w trakcie budowy w tym rejonie (w odległości nie większej niż 50 m od granicy działki) – w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od wybudowania i przekazania sieci do eksploatacji.

4.       Włączenie się do miejskiej/ gminnej sieci wymaga uzgodnienia warunków technicznego wykonania i odbioru przyłącza z jednostką eksploatującą sieć.

5.       Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do utrzymania w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym zbiorników bezodpływowych do gromadzenia nieczystości ciekłych.

6.       Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zapewnienia systematycznego usuwania nieczystości ciekłych z urządzeń służących do ich gromadzenia z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi ich wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.

7.       Wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 6 właściciel nieruchomości zapewnia poprzez zawarcie umowy z wybranym przez siebie podmiotem świadczącym usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku.

8.       Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmiot określony w ust.7.

9.       W przypadku nieruchomości wyposażonych w lokalną oczyszczalnię ścieków komunalnych, właściciel tej nieruchomości zobowiązany jest do posiadania pozwolenia wodno–prawnego na odprowadzanie oczyszczonych ścieków do wód powierzchniowych lub do ziemi (dotyczy to odprowadzania ścieków w ilości przekraczającej wielkość 5m3/ dobę), wyników badań oczyszczonych ścieków oraz dokumentów za wywóz z oczyszczalni osadów i innych pozostałości technologicznych.

10.        Właściciel nieruchomości wyposażonej w lokalną oczyszczalnię ścieków, odprowadzający ścieki w ilości do 5m3/dobę obowiązany jest okazać się dokumentem zgłoszenia danej instalacji w Urzędzie Miejskim w Dobrej.

 

 

Rozdział  7.

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych.

 

§ 28.

Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami. Jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, bądź na terenie ogrodzonym gdzie nie można wykluczyć samodzielnego wydostania się zwierzęcia z tego terenu, powinno ono pozostawać pod stałym dozorem opiekuna.

 

§ 29.

1.       Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane tak, aby:

1)       nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt,

2)       nie były uciążliwe dla innych osób,

3)       nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4)       nie zakłócały ciszy domowej, szczególnie w porze nocnej przez wycie, szczekanie albo inne głośne zachowanie.

2.       Właściciel psa, wyprowadzając go na teren publiczny, zobowiązany jest do prowadzenia psa na smyczy lub w kagańcu, a psa rasy uznawanej za agresywną albo psa w typie tej rasy - na smyczy i w kagańcu. Powyższe zasady obowiązują także w budynkach wielorodzinnych, w pomieszczeniach wspólnego użytku takich jak: korytarze, klatki schodowe oraz w innych obiektach, w których administrator dopuścił wprowadzanie zwierząt.

3.       Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu oraz w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, a właściciel psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem, co oznacza, iż pies reaguje w każdej sytuacji na komendę właściciela.

 

§ 30.

1.       Właściciel psa jest również zobowiązany do posiadania aktualnego świadectwa szczepienia psa przeciwko wściekliźnie.

2.       Utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną wymaga zezwolenia, o którym mowa w odrębnych przepisach.

 

§ 31.

Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest zabezpieczyć nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice oraz umieścić w widocznym miejscu tabliczkę ostrzegawczą z napisem „Uwaga! Zły pies!” lub o treści równoznacznej.

 

§ 32.

1.      Właściciel zwierzęcia domowego jest zobowiązany do uprzątania zanieczyszczeń spowodowanych przez to zwierzę w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności: klatek schodowych, chodników, ulic, placów, parków, poprzez zebranie, zmycie lub usunięcie zanieczyszczeń w inny sposób.

 

 

2.      Właściciel zwierzęcia domowego jest zobowiązany stosować się do zakazów wprowadzania psów lub innych zwierząt do lokali, budynków lub na określone tereny prywatne czy publiczne, określonych przez właścicieli lub zarządców tych lokali, budynków lub terenów (postanowienie to nie dotyczy opiekunów psów wykorzystanych do celów specjalnych).

3.      Utrzymujący gady, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

4.      Zwierzęta egzotyczne, pozostawione bez opieki, będą oddawane do ogrodów zoologicznych.

 

§ 33.

1.      Zabrania się :

1)      wypuszczania zwierzęcia bez opieki właściciela,

2)      pozostawiania zwierzęcia bez dozoru w miejscu publicznym,

3)      doprowadzanie zwierzęcia przez drażnienie, szczucie lub płoszenie do stanu, w którym staje się ono niebezpieczne,

4)      wprowadzania zwierzęcia do miejsc wydzielonych na zabawę dla dzieci, a w szczególności do piaskownic, wprowadzania zwierzęcia do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, których administracje wprowadziły taki zakaz.

4.      W budynkach wielorodzinnych zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w mieszkaniach w ilościach stwarzających uciążliwość dla zamieszkujących w nich ludzi, w szczególności prowadzenia hodowli psów i kotów.

5.      Zwierzęta pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne.

6.      Wyłapywanie bezdomnych zwierząt i sposób postępowania z tymi zwierzętami określi odrębna uchwała Rady Miejskiej Dobrej.

7.      W przypadku ustalenia właściciela zwierzęcia, które zostało złapane, koszty pobytu zwierzęcia w Schronisku oraz zapewnienia mu w tym czasie opieki weterynaryjnej ponosi jego właściciel, w wysokości wynikającej z cennika usług, ustalonego na dany rok przez schronisko.

8.        Zwierzę umieszczone w schronisku zostanie zwrócone jego właścicielowi, po udokumentowaniu przez niego swojego prawa do zwierzęcia oraz po uiszczeniu opłaty, o której mowa w ust. 5.

 

§ 34.

Dokarmianie ptaków i zwierząt może odbywać się w miejscach i w obiektach ku temu przeznaczonych i za zgodą zarządcy nieruchomości.

 

 

 

 

Rozdział  8

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej.

 

§ 35.

1.      Na terenie Gminy zabrania się chowu zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem:

1)       istniejących gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.) oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze. zm.).

2)       przydomowego chowu drobiu, gołębi, pszczół, królików i szynszyli – wyłącznie na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi,

3)       hodowli i chowu gołębi, których właściciele są zrzeszeni w Polskim Związku Hodowców Gołębi Pocztowych lub w Polskim Związku Hodowców Gołębi Rasowych i Drobiu Ozdobnego.

2.      Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego.

3.      Zakazuje się prowadzenie hodowli i utrzymywania gołębi w zwartej zabudowie mieszkaniowej, między innymi w budynkach wielorodzinnych i pomieszczeniach przynależnych do budynków wielorodzinnych.

4.      Dopuszcza się prowadzenie hodowli i utrzymywanie gołębi w obrębie osiedli o zabudowie rozproszonej pod warunkiem, że działalność ta nie będzie uciążliwa dla innych mieszkańców i będzie prowadzona z zachowaniem warunków higieniczno-sanitarnych.

5.      Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany:

1)       gromadzić i usuwać powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości w taki sposób, aby nie przenikały one do wód powierzchniowych i podziemnych,

2)       nie powodować wobec osób trzecich uciążliwości takich jak hałas, odory itp.,

3)       przestrzegać obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne.

 

§ 36.

1.       Pomieszczenia inwentarskie dla drobiu, gołębi oraz królików i szynszyli oraz teren ich chowu, powinny tak być usytuowane, aby odległość w linii prostej od ich najbardziej na zewnątrz wysuniętego końca lub ogrodzenia wybiegu do granicy posesji położonej w najbliższym sąsiedztwie prowadzonego chowu, wynosiła co najmniej:

1)       40 m dla posesji zabudowanej budynkiem jednorodzinnym wolnostojącym,

2)       100 m dla posesji zabudowanej budynkiem wielorodzinnym lub innym obiektem przeznaczonym na stały pobyt ludzi

2.       Obszar pasieczyska winien być ogrodzony. Przy wejściu na pasieczysko należy umieścić tabliczkę „Uwaga pszczoły. Wstęp wzbroniony”.

3.       Ule z pszczołami powinny być ustawione co najmniej 10 m od uczęszczanej drogi publicznej, budynków mieszkalnych, inwentarskich i gospodarczych, a także od podwórza i ogrodu oraz oddzielone stałą przeszkodą (park, mur, krzewy) o wysokości co najmniej 3 m, która spowoduje wznoszenie się wylatujących i powracających do ula pszczół nad pobliskim terenem.

4.       Pastwiska dla zwierząt gospodarskich oraz wybiegi muszą być odpowiednio ogrodzone, w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt na zewnątrz tych obiektów.

5.       Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i w innych miejscach publicznych.

6.       Pomieszczenie dla zwierząt gospodarskich, teren ich chowu i bezpośrednie jego otoczenie powinny być utrzymane w należytej czystości i porządku, a odchody zwierzęce regularnie usuwane.

7.       Pomieszczenie dla zwierząt gospodarskich powinno posiadać nieprzepuszczalne podłoże, być zabezpieczone przed wpływami atmosferycznymi, wilgocią z podłoża i zalegającymi odchodami zwierzęcymi oraz być dostateczne oświetlone i zabezpieczone przed dostępem owadów i gryzoni. Pomieszczenie to powinno być, co najmniej dwa razy w roku bielone oraz odszczurzane, a także odmuszane w okresie wiosny, lata i jesieni.

8.       Z pomieszczenia, w którym przebywają zwierzęta, gnojowica i gnojówka powinny być odprowadzane za pomocą szczelnych urządzeń kanalizacyjnych do szczelnych i zamkniętych zbiorników.

9.       Obornik i inne nieczystości pochodzące z chowu zwierząt, gromadzone poza pomieszczeniem dla zwierząt, muszą być składowane w miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu na płytach obornikowych, z zachowaniem odległości określonych w ust.1 od granicy posesji zabudowanej budynkiem mieszkalnym lub innym obiektem przeznaczonym na stały pobyt ludzi. Odległość ta nie dotyczy miejsca zamieszkania hodowcy.

10.        Usunięte odchody zwierzęce, które przeznaczone są do rolniczego wykorzystania należy zagospodarować w sposób i na zasadach określonych w przepisach o nawozach i nawożeniu.

 

§ 37.

Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich:

1)      w mieszkaniach i pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi,

2)      w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, w szczególności takich jak strychy, piwnice, komórki, garaże, balkony,

3)      na nieruchomościach wpisanych na podstawie odrębnych przepisów przez właściwe organy do rejestru zabytków.

 

 

 

§ 38.

Postanowienia § 37 nie mają zastosowania do chowu zwierząt gospodarskich:

1)      przebywających w zakładach weterynaryjnych, zwierzyńcach, schroniskach dla zwierząt oraz stanowiących własność cyrków lub klubów sportowych,

2)      pozostających we władaniu jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji, służb porządkowych i ratowniczych,

 

Rozdział  9.

Wyznaczenie obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

 

§ 39.

1.      W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez szczury i myszy w przypadku ich występowania zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzania deratyzacji.

2.      Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich, jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze, pomieszczenia piwniczne, zsypy i komory zsypowe, osłony śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne i magazyny.

3.      Do zwalczania szczurów i myszy należy używać preparatów (trutek) ogólnodostępnych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia, o wysokiej skuteczności i relatywnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego.

4.      Trutkę należy wykładać dwukrotnie w ciągu roku: I termin – marzec - kwiecień, II termin wrzesień – październik, w ilości i według instrukcji stosowania danego preparatu.

5.      Szczegółowe terminy przeprowadzania obowiązkowej akcji deratyzacji obejmującej zasięgiem teren całej Gminy określa Burmistrz w uzgodnieniu z właściwym terytorialnie Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym
i podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

Rozdział  10.

Postanowienia przejściowe.

 

§ 40.

1.      Dotychczasowy system selektywnej zbiórki odpadów o charakterze surowców wtórnych zostaje zachowany, lecz zaleca się jego nie rozwijanie.

2.      Do dnia 1 stycznia 2007 roku odpady komunalne z terenu Gminy deponowane są na składowiskach wskazanych przez organ wydający zezwolenie.

3.      W okresie prac rekultywacyjnych strumień odpadów z gmin członkowskich Związku Komunalnego Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina” może być, za zgodą, Zarządu Związku kierowany inaczej niż stanowi § 25 niniejszego Regulaminu.

 

 

 

Rozdział  11.

Postanowienia końcowe.

 

§ 41.

1.      W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. Nr 236, poz. 2008) oraz inne obowiązujące w zakresie objętym niniejszym Regulaminem.

2.      Do prowadzenia kontroli wypełniania obowiązków określonych w niniejszym Regulaminem uprawniony jest przedstawiciel Urzędu Miejskiego w Dobrej, upoważniony pisemnie przez Burmistrza.

3.      Kto nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym Regulaminem podlega karze, o której mowa w art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 236, poz. 2008)

 

§ 42.

        

         Traci moc uchwała Nr V/23/97 Rady Miejskiej w Dobrej dnia 16 października 1997 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra.

 

§ 43.

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Dobrej.

 

§ 44.

 

         Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Dobrej /-/ Eugeniusz Żerkowski



[1] PN-EN 840-1:1997,PN-EN 840-2:1997, PN-EN 840-3:1999, PN-EN 840-4-:1999, PN-EN 840-5-:1999, PN-EN 840-6-:1999, PN-EN 12574-1:2002, PN-EN 12574-2:2002, PN-EN 12574-3:2002, PN-M 49010:1996, PN-M 49011:1996, PN-M 49012:1996.