Protokół

kontroli sprawdzającej realizację wniosków Komisji Rewizyjnej zgłoszonych w latach 2003 – 2004

 

 

Kontrolę przeprowadzono na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz Statutu Gminy, zgodnie z planem pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej przyjętym Uchwałą Nr XVII/139/05 Rady Miejskiej w Dobrej w dniu 03.03.2005 r.

 

Kontrolę przeprowadził zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej w składzie:

radny Kazimierz Jasiński – przewodniczący zespołu kontrolnego

oraz członkowie:

radny Krzysztof Kucharski

radny Michał Błazełek

radny Henryk Gręzicki

 

Przedmiot kontroli:

Realizacja wniosków Komisji Rewizyjnej zgłoszonych w latach 2003 i 2004.

Data przeprowadzenia kontroli: 20.05.2005 r.

 

Udzielający odpowiedzi:

1.      p. Marianna Ochocka – Burmistrz Dobrej,

2.      p. Beata Kmieć – Skarbnik Dobrej,

3.      p. Małgorzata Osiwała – kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej

i Mieszkaniowej w Dobrej 

 

Dane ogólne:

            Stwierdzono, że w latach 2003 – 2004 w Komisja Rewizyjna przeprowadziła siedem kontroli, po których zgłoszono 44 wnioski.

Wnioski dotyczyły spraw:

-                organizacyjnych

-                budżetu gminy na lata 2003 i 2004

-                ustalenia podatków i opłat

-                przystąpienia do realizacji programów

-                ochrony środowiska i utrzymania czystości w gminie

-                oświaty

-                opieki społecznej

oraz innych koniecznych do sprawnej działalności Gminy. Informacja o zgłoszonych wnioskach stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Kontrole zostały przeprowadzone w:

1)       Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej – kontrola funkcjonowania

2)       Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Dobrej – kontrola wykorzystania środków,

3)       Urzędzie Miejskim w Dobrej:

-                     realizacja zobowiązań podatkowych

-                     realizacja uchwały w sprawie utrzymania czystości i porządku w gminie

-                     organizacja funkcjonowania kontroli wewnętrznej

-                     wykonywanie uchwał Rady Miejskiej w Dobrej od początku kadencji.

Przeprowadzono również kontrolę stanu organizacyjnego placówek oświatowych.

 

Komisja Rewizyjna stwierdziła, że większość wniosków została przyjęta do realizacji zgodnie ze wskazaniami Komisji.

 

O realizacji wniosków z kontroli Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej odpowiedzi udzieliła p. Małgorzata Osiwała – kierownik zakładu.

Radni uzyskali informację o nowym podziale zakresu czynności pracownikom Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej, co sprawiło, iż w bezpośrednie koszty administracji zalicza, się kierownika i księgową.

W trakcie realizacji jest modernizacja kotłowni zakładowej i w pierwszej kolejności zostanie wykonane opomiarowanie budynków ogrzewanych przez kotłownię.

Wykonane zostały:

-                    analiza ekonomiczno – finansowa

-                    sporządzono kosztorys urządzeń do opomiarowania i częściowej modernizacji urządzeń kotłowni

-                    w trakcie wykonania jest dokonanie wyboru trybu udzielenia zakupów tych urządzeń,

 

Uzyskano informację, że termin wykonania prac na kotłowni i obiektach do niej podłączonych planowany jest na okres od czerwca do września 2005 r.

Stwierdzono, iż sprawę zakupu opału rozwiązano zgodnie z art. 69 i 70 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych i zastosowano tryb „zapytania o cenę”.

 

Zaproszenie do składania ofert wysłano do 6 firm – ofert odesłanych 4. Otrzymano informację, iż wartość zamówienia dopuszczała możliwość wyboru tego trybu.

 

Radni zostali poinformowani o wykonaniu wymiany złóż żwirowych w wodociągu miejskim, które nastąpi w terminie do końca czerwca 2005 r. Realizacja wniosku w miesiącu maju nie mogła dojść do skutku, z powodu konieczności wykonania innych dodatkowych prac, związanych z przebudową skrzyżowania w Dobrej.

 

Otrzymano informację o kosztach zakładu w 2004 r. i zobowiązania wobec innych podmiotów gospodarczych na koniec 2004 roku – załącznik nr 3 do protokołu.

 

Na temat posiadanego sprzętu na stanie zakładu wyjaśniono, iż jest wyremontowany i sprawny, jednak ze względu na brak środków zakład nie posiada koniecznego profesjonalnego sprzętu.

 

Radni otrzymali deklarację o rozwiązaniu sprawy wysypiska śmieci i ich odbioru związanego z otwarciem zakładu utylizacji w Prażuchach, planowanego na wiosnę 2007.

 

W przypadku kontroli stanu organizacyjnego placówek oświatowych uzyskano informację o prowadzeniu rocznych planów dochodów i wydatków budżetowych na poszczególne placówki oświatowe.

Stwierdzono, że w świetlicy w Dobrej zatrudnione zostały nauczycielki z likwidowanych szkół, które posiadały wysokie wykształcenie. Stażystki zatrudniane są tylko w niektórych w szkołach.

W sprawie propozycji likwidacji placówek oświatowych w Dąbrowicy i Strachocicach radni uzyskali informacje, iż przedstawiona była w 2004 i 2005 r., jednak radni Rady Miejskiej w Dobrej negatywnie zaopiniowali zgłoszone propozycje likwidacji lub zamiany wymienionych szkół na filie.

 

W zakresie realizacji zobowiązań podatkowych gminy stwierdzono, że małe kwoty nie są windykowane, jednak zaległości nie ulegają przedawnieniu i w każdym przypadku podatnik może je spłacić.

Pracownik ds. wymiaru podatku przeprowadza wyrywkowe kontrole wśród podatników w celu kontroli prawidłowego wymiaru i ściągalności podatków.

Stwierdzono, że rozpatrywana była sprawa kierowania upomnień do dłużników przez sołtysów, jednakże ze względu na różne utrudnienia nie stosuje się jej.

 

W przypadku uregulowania rejestracji psów i poboru z tego tytułu podatku p. Burmistrz przypomniała, że Rada Miejska w Dobrej uchwałą zwolniła wszystkich mieszkańców od podatku.

Wyjaśniła również, iż oczyszczalnia wybudowana jest na działce gminnej, natomiast Wspólnota Pastwiskowa, co roku jest zwolniona z podatku rolnego z zamiennej działki. Informacja dotyczyła wniosku w sprawie uregulowania zamiany gruntów pod oczyszczalnię ścieków.

 

Od Skarbnika Dobrej p. Beaty Kmieć radni otrzymali oświadczenie nt. korzystania z bezpłatnych szkoleń organizowanych przez Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych w Poznaniu przez pracowników Urzędu Miejskiego w Dobrej. P. Skarbnik wyraziła opinię, iż można skierować pracowników na drogie szkolenia organizowane przez prywatne instytucje, jednak nie zawsze są one korzystne dla pracowników. Dodatkowo gmina otrzymuje bezpłatne opinie prawne z WOKiSS-u.

 

Uzyskano informację nt. wniosków związanych z uchwałą Rady Miejskiej Dobrej z dnia 16.10.1997 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dobra (nr V/23/97), które w większości zostaną zrealizowane po otwarciu zakładu utylizacji w Prażuchach, a przede wszystkim po przyjęciu regulaminu czystościowego przez Związek „Czyste Miasto, Czysta Gmina".

Radni zostali poinformowani o zadaniach gminy przy rozbudowie kolektora w Dobrej oraz o zakupie programu komputerowego do zapisu liczby szamb na terenie gminy, a tym samym prowadzenie rejestru odprowadzania nieczystości przez mieszkańców.

 

Z wyjaśnień p. Burmistrz radni otrzymali informację, iż w roku bieżącym, w związku z przebudową skrzyżowania i drogi krajowej przez miasto musi zostać całkowicie wybudowany kolektor na ul. Kilińskiego.

 

Zwrócono uwagę na zbyt małą liczbę koszy na śmieci na terenie miasta i konieczność przeprowadzenia szkoleń nt. ochrony środowiska.

 

Stwierdzono, że zrealizowano wnioski pokontrolne dot. kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miejskim oraz jednostkach organizacyjnych Gminy: został opracowany harmonogram kontroli jednostek organizacyjnych gminy na 2005 r.

 

W dniach 29-31.01.2005 r. Skarbnik Dobrej przeprowadziła kontrolę finansową w Miejsko – Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrej wraz z podpisaniem protokołu. Wskazane zostały wnioski do realizacji.

Kontrole wewnętrzne w Urzędzie Miejskim przeprowadzane są zgodnie z załącznikiem do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Dobrej.

 

Radni zostali poinformowani przez p. Burmistrz o możliwości zlecenia przeprowadzenia kontroli wewnętrznych innym jednostkom jak to robią gminy sąsiednie, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

 

Na zapytanie dotyczące przeprowadzania kontroli wykorzystania urlopów przez pracowników, szczególnie oświaty radni uzyskali informację, że odpowiedzialni za wykorzystanie urlopów są kierownicy 5 jednostek, z którymi pracownice mają podpisane umowy.

 

Przewodniczący Kazimierz Jasiński zwrócił uwagę, że przy likwidacji Miejsko – Gminnego Zespołu Ekonomiczno Administracyjnego Oświaty gmina musiała wypłacać ekwiwalent za niewykorzystanie urlopów przez trzy pracownice.

 

Burmistrz poinformowała o prowadzonych trudnych rozmowach z dyrektorami szkół i przedszkola celem całkowitego przekazania księgowości do poszczególnych placówek.

 

W sprawie nawiązania kontaktu z mediami radni zostali poinformowani o zatrudnieniu osoby niepełnosprawnej, która w zakresie czynności ma takie zadania.

Stwierdzono, że pracownica często przekazuje informacje o gminie do dwóch tygodników, jednak przedkładane informacje publikowane są jedynie w „Monitorze Turkowskim”, drugi tygodnik („Echo Turku”) ich nie wykorzystuje. Dodatkowo nowe wiadomości przekazywane są także w Internecie w Biuletynie Informacji Publicznych Urzędu Miejskiego w Dobrej.

 

Radni uzyskali następujące informacje o wnioskach z kontroli wykonania uchwał Rady Miejskiej w Dobrej

Strategię Gminy Dobra przyjęto Uchwałą Nr XII/137/05 Rady Miejskiej w Dobrej z dnia 03.03.2005 r.

Opracowano Wieloletni Plan Inwestycyjny – Uchwała Nr XVIII/143/05 Rady Miejskiej w Dobrej z dnia 21.04.2005 r.

W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym jako Zadanie Nr 5/2006 zaplanowano modernizację sieci wodociągowej i ujęcia wody w Dobrej (zamierzona realizacja 2006 – 2008).

W przypadku przyspieszenie działania do sprzedaży garaży radni zostali poinformowani, iż brak zainteresowania zakupem. Natomiast uchwała została podjęta w tej sprawie w roku 1997 r. – Uchwała Nr III/13/97 Rady Miejskiej Dobrej z dnia 05.06.1997r. w sprawie sprzedaży na własność lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Dobra wraz ze sprzedażą gruntu niezbędnego do prawidłowego korzystania z lokalu.).

 

Na wnioski z kontroli w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Dobrej otrzymano odpowiedzi:

-                gmina nie posiada lokali socjalnych, częściowo na ten cel wykorzystywany jest budynek byłej szkoły w Mikulicach, mogą być również wykorzystane budynki po szkołach w Miłkowicach i Żeronicach, jednak potrzebne są środki na ich przystosowanie do nowych zadań.

-                najtańszy posiłek (2,-zł) można pozyskać w stołówkach szkolnych, które nie mogą go sprzedawać ze względu na brak kasy fiskalnej; szkoły nie są również podatnikami VAT, co konieczne jest do sprzedaży usług. Dodatkową trudnością jest dowóz posiłków do potrzebujących, który wiąże się z kosztami, jakie musiałaby zapewnić gmina.

Osobom korzystającym z usług opiekuńczych MGOPS obiady przyrządzają opiekunki.

Stwierdzono, że w roku bieżącym gmina otrzymała środki na dożywianie, z możliwością przeznaczenia ich na zasiłek celowy.

 

Na podstawie informacji p. kierownik MGOPS stwierdzono, że opiekunki są zatrudnione zgodnie z potrzebami tj. 3 opiekunki na stałe, l – na czas określony.

 

Uchwałą Nr XVII/133/05 Rady Miejskiej w Dobrej z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie przystąpienia do programu „Wyrównywanie Różnic Między Regionami – Obszar D – likwidacja barier transportowych” Rada Miejska w Dobrej przystąpiła do programu „Wyrównywanie Różnic Między Regionami – Obszar D” - likwidacja barier transportowych w ramach projektu pn. „Zakup samochodu osobowego – mikrobusu 9-cio miejscowego specjalnie przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych (przystosowanego również do przewozu dwóch wózków inwalidzkich)”. Pojazd ten planowany jest także do wykorzystania przez pracowników socjalnych.

 

Otrzymano wyjaśnienia, że w obecnym stanie prawnym alimentację przeprowadza się tylko w stosunku do osób otrzymujących zasiłki stałe (zgodnie z kodeksem rodzinnym), które są dotowane przez Wojewodę. Brak natomiast jest podstaw prawnych do prowadzenia alimentacji w stosunku do osób korzystających z zasiłków celowych i okresowych. W przypadku usług opiekuńczych są egzekwowane alimentacje.

 

Stwierdzono, iż świadczenie usług dla rodzin patologicznych w porozumieniu z rodziną jest realizowany w naturze i pracownik socjalny pokrywa koszty energii, opału oraz najpilniejszych potrzeb.

 

 

 

Wnioski

 

-                przy modernizacji kotłowni uwzględnić koszty wytwarzania ciepła

-                zakup węgla z przeprowadzeniem przetargu

-                przygotowanie lokali socjalnych dla osób, które nie mają gdzie mieszkać

-                i dla tych, które nie wywiązują się z płatności czynszu

-                wykonanie przyłączy do sieci kanalizacyjnej

-                usprawnianie zarządzania oświatą.

-                pozostałe wnioski dotyczące uchwały Rady Miejskiej Dobrej z dnia

-                16.10.1997 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie

-                gminy Dobra pozostają do ustawicznej realizacji

 

Na tym kontrolę zakończono.

 

 

 

 

Komisja Rewizyjna

Marianna Ochocka

Burmistrz Dobrej

 

 

Kazimierz Jasiński Przewodniczący

 

 

 

 

 

Beata Kmieć

Skarbnik Dobrej

 

 

Krzysztof Kucharski

Z-ca przewodniczącego

 

 

 

 

 

 

Michał Błazenek

Członek

 

 

 

 

 

Henryk Gręzicki

Członek

 

 

Dobra, 2005-05-25.