Protokół

z kontroli funkcjonowania Miejsko – Gminnego Ośrodku Kultury

w Dobrej i biblioteki.

 

Kontrolę przeprowadzono na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz Statutu Gminy, zgodnie z planem pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej przyjętym Uchwałą Nr XVII/139/05 Rady Miejskiej w Dobrej w dniu 03.03.2005 r.

 

Kontrolę przeprowadził zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej w składzie:

radny Kazimierz Jasiński – przewodniczący zespołu kontrolnego

oraz członkowie:

radny Krzysztof Kucharski – z-ca przewodniczącego

radny Michał Błazełek

radny Henryk Gręzicki

radny Andrzej Śmieja.

 

Przedmiot kontroli:

 

Kontrola funkcjonowania Miejsko – Gminnego Ośrodku Kultury w Dobrej i biblioteki.

Data przeprowadzenia kontroli: 30.11.2005 r.

 

Udzielający odpowiedzi:

1.      p. Jacek Gajewski – pełniący obowiązki dyrektora Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury w Dobrej od dnia 1 grudnia 2002 r. 

Przedstawiona informacja stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

 

Dane ogólne:

 

Jednostka została powołana Uchwałą nr V/23/89 Rady Narodowej Miasta i Gminy  w Dobrej z dnia 22.02. 1989 r. w sprawie powołania Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury w Dobrej.

 

 

 

Stwierdzono, że :

 

            Na dzień 30.12.2004 r. w jednostce zatrudnionych było 5 pracowników, w tym 1 osoba na 1/4 etatu, natomiast w bibliotece zatrudnione były 2 osoby na pełne etaty.

W okresie tym w MGOK pracowało również 10 osób na umowę – zlecenie, przy czym 7 osób – to instruktorzy, a 3 osoby pracowały w ognisku przedszkolnym. Łącznie zatrudnionych 17 osób, 

W roku następnym 2005 r. nastąpiła zmiana w zatrudnieniu instruktorów – zmniejszono zatrudnienie o 3 osoby.

Na podstawie analizy przedstawionej przez dyrektora MGOK stwierdzono:

 

Lp.

Zatrudnieni instruktorzy

w 2004 r.

Lp.

Zatrudnieni instruktorzy

w 2005 r.

1.

plastyki

1.

muzyki

2.

plastyki i ZHP

2.

tańca

3.

muzyki

3.

kapelmistrz

4.

tańca

4.

teatralny

5.

modelarsko – techniczny

 

 

6.

kapelmistrz

 

 

7.

teatralny

 

 

Ogólne koszty zatrudnienia (

Ogólne koszty zatrudnienia (10 m.-cy)

 

26 420,00 zł

 

 

20 655,00 zł

 

 

Uzyskano informację, iż z jednym plastykiem i instruktorem modelarsko – technicznym nie zawarto umowy w 2005 r., natomiast zatrudnienie instruktora plastyki i ZHP refundował Powiatowy Urząd Pracy w Turku, dlatego nastąpiła różnica przy zatrudnieniu instruktorów kółek działających przy Domu Kultury w Dobrej.

 

Radni uzyskali dane o działalności Klubu Karate Tradycyjnego w Dobrej, którego instruktor zatrudniony i finansowany jest przez Polski Związek Karate Tradycyjnego, a powstały Klub utrzymuje się ze składek zawodników oraz dotacji z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dobrej.

Stwierdzono, iż w budynku MGOK mieści się siedziba stowarzyszenia „Klub Karate Tradycyjnego w Dobrej” za użytkowanie której jednostka nie uzyskuje dochodów.

Zajęcia odbywają się w sali Domu Kultury 2 razy w tygodniu i łącznie w dwóch grupach ćwiczy ok. 15 osób.

 

Otrzymano szczegółowe dane liczbowe o funkcjonujących zespołach, dziecięcych kółkach artystycznych, Orkiestrze Dętej i Klubach Seniorów.

 

Zestawienie liczbowe przedstawia się następująco:

 

Lp.

NAZWA

2004

2005

         I.  

ZESPOŁY/KÓŁKA

 

 

 

    1.  

Zespołu tanecznego

 

 

 

 

 

    1)  

 „Skrzaciki”

11

17

 

 

    2)  

„Wesoła 13”

13

15

 

 

    3)  

„XYZ”

-

7

 

    2.  

Zespołu wokalnego

 

 

 

 

 

    1)  

„FART”

16

16

 

 

    2)  

„Fa-sol-ki”

4

8

 

    3.  

Zespołu teatralnego

 

 

 

 

 

    1)  

„Klaps”

-

9

 

 

    2)  

„Cudaki”

8

4

 

    4.  

Kółko plastyczne

 

11

20

 

    5.  

Drużyna ZHP

(powstała pod koniec 2004 r.)

 

10

 

16

 

Ogółem uczestniczących w zajęciach

73

112

       II.  

ORKIESTRA DĘTA DOBRA – ŻERONICE

35

35

    III.  

KLUBY

 

 

 

    1.  

Seniora „Serenada”

17

19

 

    2.  

Seniora ZERiL Oddział w Dobrej

ok. 35 osób

ok. 35 osób

 

    3.  

Seniora w Dobrej

ok. 15 osób

ok. 15 osób

 

 

RAZEM

102

104

 

Uzyskano informację o funkcjonowaniu Ogniska Muzycznego, w którym nauka odbywa się za odpłatnością przekazywaną na płace instruktorów. Stwierdzono, że jedynie uczniowie pobierający naukę na instrumentach dętych nie ponoszą kosztów, gdyż wchodzą oni w skład Orkiestry Dętej Dobra – Żeronice.

 

Zestawienie liczbowe członków Ogniska Muzycznego:

 

Rok szkolny

Liczba uczących się uczniów

Razem

za odpłatnością

bezpłatnie

2004/2005

10

8

18

2004/2005

(na dzień 30.11.2005 r.)

9

9

18

 

Stwierdzono, że dotacja gminy dla Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury w Dobrej wyniosła:   

w roku 2004 – 227 000,00 zł

                                    w roku 2005 – 230 000,00 zł

Dla Biblioteki Publicznej w Dobrej:

w roku 2004 –   64 000,00 zł

                                   w roku 2005 –   64 000,00 zł

 

Uzyskano informacje o wykorzystaniu przekazanej dotacji:

 

 

2004 r.

2005 r.

Miejsko – Gminny Ośrodek Kultury

116 798,09 zł

116 416,57 zł

Instruktorzy (do 30.11.2005 r.)

26 420,00 zł

20 655,00 zł

Ogniska przedszkolne (do 30.11.2005 r.)

19 696,58 zł

18 622,55 zł

Biblioteka Publiczna

56 372,58 zł

57 840,97 zł

OGÓŁEM

219 287,25 zł

213 535,09 zł

 

Szczegółowe dane stanowią załącznik nr 2 do protokołu.

 

 

Stwierdzono, że oprócz dotacji, w roku 2005 jednostka uzyskała dochody za wynajem sali w kwocie 2 120 zł, która odpłatnie była wykorzystywana 13 razy, przede wszystkim na przyjęcia okolicznościowe, pokazy, kiermasze itp.

MGOK nie uzyskuje dochodów z wynajmu sali przez jednostki samorządu terytorialnego.

Uzyskano również dochód za naukę gry na instrumentach w wysokości 4 665,00 zł.

 

Stwierdzono, że w Miejsko – Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrej wydatki w 2005 r. wykorzystane zostały m.in. na:

 

8 250,85 zł

remont sali konferencyjnej

5 600,00 zł

zakup węgla

4 494,57 zł

energia elektryczna

3 000,00 zł

Delegacje

12 000,00 zł

usługi (m.in. przewozy autokarem na konkursy, płace instruktorów, monitoring obiektu, stały dostęp do Internetu)

14 550,00 zł

zakupy różne:

 

 

-       keyboard Yamaha

-       osprzęt do bębnów Yamaha

-       środki do konserwacji dachu na budynku

-       materiały budowlane na wykonanie sceny

-       materiały budowlane na remonty

-       materiały na działalność kółek i zespołów

 

Zgodnie z uzyskaną informacją stwierdzono, iż w bibliotece miejskiej pracują 2 osoby na pełne etaty. Koszty zatrudnienia tych osób w roku 2004r. wyniosły 56 372,58 zł,  natomiast w roku 2005 – 57 840,97 zł.

Komisja Rewizyjna otrzymała również informację o przekazanej w 2005r. dotacji w wysokości 64 000,00 zł na potrzeby Biblioteki Publicznej w Dobrej

Z otrzymanych środków finansowych w 2005 r. wydatkowano kwotę 1 774,90 zł na zakup książek.

Biblioteka otrzymała również dotację z Ministerstwa Kultury na zakup nowości wydawniczych w wysokości 4 720,00 zł.

Stwierdzono, że obie te kwoty zostały wykorzystane zgodnie z celem.

Wnioski

 

Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Dobrej pozytywnie ocenia:

-          całokształt działalności Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury w Dobrej

-          inicjatywy modernizacji i remontów

 

 proponuje:

 

1.      rozwiązać problem wykorzystania pomieszczeń MGOK przez Klub Karate w sytuacji braku pomieszczeń dla działalności merytorycznej Ośrodka, gdy Klub Karate nie prowadzi działalności merytorycznie związanej z MGOK.

2.      uregulować stan administrowania obiektu MGOK i strażnicy OSP przez trwałe rozdzielenie budynków

3.      uregulować sprawę rozliczenia energii cieplnej i elektrycznej

4.      lepsze wykorzystanie czasu pracy pracowników biblioteki

5.      zwiększenie środków finansowych na zakup nowych książek.

 

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

Miejsko – Gminny Ośrodek Kultury w Dobrej

 

Komisja Rewizyjna

 Jacek Gajewski

p.o. obowiązki dyrektora

 

 

Kazimierz Jasiński Przewodniczący

 

 

 

 

 

 

Krzysztof Kucharski

Z-ca przewodniczącego

 

 

 

 

 

 

 

Michał Błazełek

Członek

 

 

 

 

 

 

Henryk Gręzicki

Członek

 

 

 

 

 

Andrzej Śmieja

Członek

 

 

Dobra, 2005-12-12.

 

 

Protokół otrzymują:

1.                  Dyrektor Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury w Dobrej

2.                  Przewodniczący Rady Miejskiej w Dobrej

3.                  a/a