Protokół

 

kontroli wykorzystania środków w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Dobrej.

 

               Kontrolę przeprowadzono na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz Statutu Gminy, zgodnie z planem pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej przyjętym przez Radę w dniu 24.02.2004 r.

 

Kontrolę przeprowadził zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej w składzie:

radny Kazimierz Jasiński – przewodniczący zespołu kontrolnego

oraz członkowie:

radny Krzysztof Kucharski

radny Michał Błazełek

radny Henryk Gręzicki

radny Andrzej Śmieja.

 

Przedmiot kontroli:

Kontrola wykorzystania środków w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Dobrej.

Data przeprowadzenia kontroli: 30.11.2004 r. i 06.12.2004 r.

 

Ze strony Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej wzięła udział:

 

1.      p. Elżbieta Pawłowska – kierownik Ośrodka

 

               Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Dobrej na posiedzeniu w dniu

30 listopada 2004 r. zapoznała się z zadaniami realizowanymi przez jednostkę.

 

Dane ogólne:

 

            Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrej powołany Uchwałą nr XII/47/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy  w Dobrej z dnia 21.02. 1990 r. w sprawie powołania Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej

 

 

 

W Ośrodku zatrudnieni są:

-        kierownik

-        3 pracowników socjalnych

-        główny księgowy

-        4 opiekunki domowe.

Zawarto umowę – zlecenie na dowóz pracowników socjalnych do osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej w celu przeprowadzenia wywiadów środowiskowych.

Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrej realizuje:

-          zadania własne Gminy z zakresu pomocy społecznej,

-          zadania zlecone Gminie z zakresu pomocy społecznej,

-          świadczenia rodzinne,

-          programy z zakresu pomocy społecznej.

 

Stwierdzono, że Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrej w zakresie pomocy społecznej realizuje:  

Zadania zlecone gminie:

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
  • opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
  • organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
  • prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  • realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym:

  • rozwiązywanie problemów społecznych,
  • sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
  • udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków

-         okresowych,

-         celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

-         celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

-         specjalnych celowych,

-         pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,

  • przyznawanie zasiłków celowych i okresowych przyznanych pod warunkiem zwrotu
  • przyznawanie jednorazowego zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie pod warunkiem posiadania środków finansowych na ten cel przez Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrej.
  • opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
  • praca socjalna,
  • organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych,
  • dożywianie dzieci,
  • sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
  • kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.
  • prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,

 

            Na podstawie przedstawionej informacji członkowie Komisji Rewizyjnej ustalili, że corocznie powiększa się grono osób korzystających z pomocy Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej.

Uzyskano informację, iż w przyszłości zadania opieki społecznej będą zadaniami własnymi gminy.

Część zasiłków będących zadaniem zleconym zostało zamienionych na inną formę zadania i stało się zadaniem gminy i tak zasiłki:

-                  okresowe były przyznawane do końca lipca br.

-                  macierzyńskie okresowe do końca kwietnia br.

-                  rodzinne i pielęgnacyjne do kwietnia br. obecnie występują jako świadczenia rodzinne.

Stwierdzono, że zasiłki przyznawane są według potrzeb, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, a także jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej.

 

            Komisja Rewizyjna uzyskała informację o osobach, którym zasiłek stały przysługuje i są to:

-                  osoby samotnie gospodarujące, całkowicie niezdolne do pracy ze względu na wiek lub niepełnosprawność, jeżeli jej dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej tj. różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 418 zł miesięcznie

-                  pełnoletniej osobie pozostającej w rodzinie, całkowicie niezdolnej do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności, jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.

W przypadku osoby w rodzinie zasiłek stały ustala się w wysokości różnicy między kryterium dochodowym na osobę w rodzinie a dochodem na osobę w rodzinie.

Uzyskano informację, iż kwota zasiłku stałego nie może być niższa niż 30 zł miesięcznie.

Stwierdzono, że w trzech kwartałach 2004 roku 44 osoby uzyskały prawo do wypłacenia  285 zasiłków stałych na kwotę 139.668,47 zł.

 

            Odnotowano, że zasiłek okresowy przysługuje w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, oraz:

-                  osobie samotnie gospodarującej, której dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej tj. do wysokości różnicy między kryterium dochodowym tej osoby samotnie a jej dochodem, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 418 zł miesięcznie;

-                  rodzinie, której dochód jest niższy od kryterium dochodowego rodziny, do wysokości różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem tej rodziny.

 

Uzyskano informację, że ustalona kwota zasiłku okresowego w 2004 r. nie może być niższa niż:

-                  20% różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby;

-                  15% kryterium dochodowym rodziny a dochodem tej rodziny.

jednakże nie może być niższa niż 20 zł miesięcznie.

Stwierdzono, iż w myśl ustawy okres, na jaki jest przyznawany zasiłek okresowy, ustala ośrodek pomocy społecznej na podstawie przeprowadzonego wywiadu z potrzebującym.

Komisja Rewizyjna uzyskała informację o możliwości podwyższenia minimalnej kwoty zasiłku okresowego poprzez Radę gminy, w drodze uchwały.

W omawianym okresie 49 zasiłków okresowych na ogólną kwotę 6.707,52 zł zostało przyznanych 28 osobom.

            Uzyskano informację, że najwyższe kwoty z budżetu Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej przeznaczane są na świadczenia rodzinne w liczbie 3 069 na kwotę 304 540 zł (trzy kwartały 2004 r.).

 

Ze świadczeń tych korzysta 238 rodzin i są to:

Lp.

Świadczenia rodzinne (maj – wrzesień 2004 r.)

Rodzaj

liczba

wydatki

1.

Zasiłki rodzinne

1 693

79 840

2.

Dodatki do zasiłków rodzinnych,  w tym z tytułu:

1 226

191 784

 

1)       Urodzenia dziecka

5

2 500

 

2)       Opieka nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

100

42 873

 

3)       Samotnego wychowywania dziecka

665

114 817

 

4)       Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

76

4 880

 

5)       Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego do 5 roku życia

7

350

 

6)       Kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego pow. 5 roku życia

69

4 530

 

7)       Rozpoczęcia roku szkolnego

230

20 700

 

8)       Podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania

145

5 920

 

9)       Na pokrycie wydatków związanych z zamieszkaniem w miejscowości, w której znajduje się szkoła

5

400

 

Zasiłki rodzinne wraz z dodatkami

2 919

271 624

 

Świadczenia opiekuńcze w tym:

150

32 916

3.

Zasiłki pielęgnacyjne

109

15 696

4.

Świadczenia pielęgnacyjne

41

17 220

 

OGÓŁEM

3 069

304 540

 

            Stwierdzono, że w 2004 r. wypłacona została kwota 72 233 zł z tytułu usuwania skutków klęski żywiołowej – susza w 2003 r. Ten zasiłek celowy przyznany został 234 rolnikom z terenu gminy Dobra, których powierzchnia posiadanych gruntów nie przekroczyła 20 ha.

 

            Komisja Rewizyjna uzyskała informację o wykonywaniu przez ośrodek pomocy następujących zadań własnych:

 

Lp.

Rodzaj świadczenia

Liczba świadczeń

Liczba korzystających osób

Wydatki

(w zł)

( 2004 r. – do 30 września)

       1.     

Posiłek (dożywianie dzieci)

7 149

104

14 534,60

       2.     

Usługi opiekuńcze

6 049

 24

69 361,33

       3.     

Pogrzeb

       1

    1

  1 200,00

       4.     

Zasiłki celowe i w naturze w tym:

   298

130

33 689,80

 

Zasiłki celowe specjalne

    12

  12

  1 650,00

 

Stwierdzono, iż z dożywiania korzystają tylko uczniowie w szkołach, natomiast osobom dorosłym potrzebującym usługi są świadczone przez zatrudnione opiekunki.

Usługi opiekuńcze przysługują osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona. Mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkująca nie może takiej pomocy zapewnić.

Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem. Ośrodek pomocy społecznej, przyznając usługi opiekuńcze, ustala ich zakres, okres i miejsce świadczenia.

Stwierdzono, że Rada gminy określiła, w drodze uchwały, szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.

 

            Uzyskano informację, iż wszystkie zasiłki wypłacane są w kasie Urzędu Miejskiego w Dobrej.

 

            Na podstawie przedstawionej informacji członkowie Komisji Rewizyjnej ustalili, że gmina nie posiada lokali socjalnych.

 

 

Wnioski

 

1.             Wykorzystać istniejące obiekty gminy na mieszkania socjalne.

2.             Rozważyć możliwość dowożenia posiłków do osób korzystających z pomocy społecznej.

3.             Rozważyć zatrudnienie opiekunek w zależności od potrzeb.

4.             Rozważyć możliwość zakupu nowego środka transportu z PFRON lub wykorzystać pojazd OSP lub przyznania ryczałtu pracownikom socjalnym w celu świadczeń pomocy społecznej.

5.             Egzekwowanie świadczeń pomocy socjalnej od członków rodziny na drodze postępowania sądowego.

6.             Świadczenie usług dla rodzin patologicznych w naturze.

Na tym kontrolę zakończono.

 

 

Komisja Rewizyjna

Elżbieta Pawłowska

Kierownik  

Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej

 

 

Kazimierz Jasiński Przewodniczący

 

 

 

 

 

Krzysztof Kucharski

Z-ca przewodniczącego

 

 

 

 

 

 

Michał Błazełek

Członek

 

 

 

 

 

 

Henryk Gręzicki

Członek

 

 

 

 

 

Andrzej Śmieja

Członek

 

 

 

Dobra, 2004-11-22.