Protokół nr 1 z kontroli Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej
Protokół
kontroli przeprowadzonej w Zakładzie Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej w Dobrej, w ramach kontroli zaplanowanej w planie pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej i zaakceptowanej przez Radę
w dniu 29.04.2003 r.
Kontrola przeprowadzona została przez zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej w składzie:
radny Kazimierz Jasiński – przewodniczący Komisji
radny Krzysztof Kucharski – z- ca przewodniczącego Komisji
członkowie:
radny Michał Błazełek
radny Henryk Gręzicki
radny Andrzej Śmieja.
Adres jednostki kontrolowanej: 62 – 730 Dobra, ul. Kilińskiego 140.
Przedmiot kontroli: sytuacja finansowa Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej 01.01.2001 r. – 31.12.2002 r.
Data przeprowadzenia kontroli: 13.05.2003 r. i 21.05. 2003 r.
Dane ogólne:
Kierownikiem Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej jest p.Krystian Grzelczak, będący w dniu kontroli na zwolnieniu lekarskim.
Wyjaśnień Komisji udzielali p. Małgorzata Osiwała – pełniąca zastępstwo za kierownika od dnia 16.04.2003 r. oraz p. Marianna Antczak – główna księgowa.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Dobrej na posiedzeniach w dniu
13 maja 2003 r. zapoznała się ze „Ogólną informacją na temat funkcjonowania Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej” przedstawioną przez p. Małgorzatę Osiwała.
W informacji zawarto dane dotyczące:
1. Stanu organizacyjnego Zakładu:
a) zatrudnienie i ruch kadrowy
b) liczba posiadanego sprzętu
2. Wykonywania zadań statutowych.
3. Świadczenia usług dla ludności.
4. Wykonanie kosztów i dochodów, w tym dotacji gminy.
Stwierdzono, że :
Na dzień 31.12.2001 r. zatrudniano pracowników na 17 2/5 etatu, natomiast na dzień 31.12.2002 r. – na 182/5, w tym na czas nieokreślony w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zatrudnionych jest 15 osób (na 142/5 etatu).
Zanotowano duży ruch kadrowy i tak:
Rok
Zwolnienia
Przyjęcia
1999
5
7
2000
5
2
2001
5
3
2002
3
4
Ogółem
18
16
Z powyższej tabeli stwierdza się, iż było więcej zwolnień pracowników niż przyjęć.
Uzyskano informację, że część zwalnianych i przyjmowanych pracowników to osoby zatrudniane do wykonywania prac sezonowych, a część na zastępstwa.
Na podstawie przedstawionej informacji członkowie Komisji Rewizyjnej ustalili, iż w zakładzie brak jest profesjonalnego sprzętu do wykonywania zadań statutowych. Natomiast nieliczny, posiadany sprzęt:
(2 ciągniki, 2 przyczepy asenizacyjne, piaskarka, przyczepa, ładowacz „Tur”, pług śnieżny) jest wyeksploatowany lub uszkodzony.
Zakład korzysta z usług PPKS w Turku przy wykonywaniu napraw i przeglądów technicznych pojazdów. Natomiast nieduże naprawy sprzętu pracownicy dokonują samodzielnie.
Zakład wykonuje dowozy szkolne uczniów. Do tego celu posiada 2 Autosany (r.prod. 1988 i 2000) i 1 Osinobus (r.prod. 1972).
Przedmiotem działań Zakładu jest również świadczenie usług w zakresie gospodarki mieszkaniowej m.in. dostarczanie ciepła i ciepłej wody mieszkańcom bloków komunalnych.
Do tego celu wykorzystywana jest kotłownia wybudowana w pobliżu bloków, która wyposażona jest w:
- 3 kotły olejowe TORUS o mocy 275 kW każdy (łączna moc 825 kW) i sprawności każdego kotła wynoszącej ok. 85 % , rok produkcji 1993.
- 3 kotły węglowe UKS – 2 o mocy 250 kW i 1 o mocy 320 kW. Sprawność każdego kotła wynosi 65%.
W sezonie grzewczym pracują 2 kotły węglowe (jeden pozostaje w rezerwie), w przypadku wykorzystywania kotłów olejowych – 2 kotły pozostają w rezerwie.
Zanotowano następujące zakupy opału do kotłowni:
Rok
Węgiel
Olej
Ilość (w t)
Cena za 1 t
(z VAT)
Ilość (w tys. l)
2001
304
420 zł
20
2002
334
450 zł
40
Zakupy były wykonywane na podstawie zapytania o cenę, a nie przez ogłoszenie przetargu.
Stwierdzono, że do zakresu świadczonych usług należą:
1. Wywóz nieczystości płynnych.
2. Przyjęcie nieczystości płynnych z kolektora i dowożonych pojazdami asenizacyjnymi na oczyszczalnię.
3. Wywóz nieczystości stałych oraz przyjęcie na wysypisko.
4. Dostarczanie ciepła, zimnej i ciepłej wody.
Stwierdzono, że w roku 2002 wywozy nieczystości płynnych oraz ich przyjęcia na oczyszczalnię zmniejszyły się (przy wzroście sprzedaży zimnej wody).
Natomiast wywozy nieczystości stałych i przyjęcia ich na wysypisko zwiększyły się w stosunku do roku 2001.
Prawie dwukrotnie zwiększyły się przyjęcia nieczystości na wysypisko.
Przy omawianiu kosztów i dochodów Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej Komisja Rewizyjna stwierdziła, że zarówno z roku 2001 jak i 2002 koszty zakładu przewyższyły przychody i budżet został zakończony deficytem.
Nawet przekazana na funkcjonowanie zakładu dotacja gminy (w roku 2001 – 193.746,94 zł, w roku – 2002 – 173.184,84 zł) nie zdołała zapobiec kryzysowej sytuacji zakładu.
Przedstawiona została informacja nt. realizacji uchwały nr XVII/136/2000 Rady Miejskiej Dobrej z dnia 28 czerwca 2000 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych.
Stwierdzono, że w 2002 r. została umorzona kwota czynszu 4 dłużnikom w wysokości 1.325,17 zł. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej zastosował 50 % umorzenie czynszu użytkownikom lokali komunalnych, którzy na własny koszt wymienili okna w tych lokalach.
Stwierdzono brak aktualnych uchwał w sprawie stawek ustalenia opłaty za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznym.
Ostatnie uchwały:
- Nr XIX/146/2000 Rady Miejskiej Dobrej z dnia 14 listopada 2000 r., w której ustalone zostały:
1. opłata za 1 m3 wody dostarczonej odbiorcom z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę w wysokości 1,55 zł dla wszystkich odbiorców.
2. wprowadzenie nieczystości płynnych do kanalizacji sanitarnej : 2,00 zł za 1 m3,
3. wprowadzenie nieczystości płynnych dowożonych do oczyszczalni ścieków: 2,47 zł za 1 m3.
4. przyjęcie odpadów stałych na wysypisko: 3,50 za 1 m3 (Stawka ta została zmieniona Uchwałą nr XXXI/250/2002 Rady Miejskiej w Dobrej z dnia 20.06.2002 r. – ustalono opłatę za przyjęcie 1 m3 odpadów komunalnych stałych na składowisko w wysokości 7,96 zł (w tym 7 % VAT).
- Nr XIX/147/2000 Rady Miejskiej Dobrej z dnia 14.11.2000 r. w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za świadczone usługi komunalne w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.
Ustalono stawki opłat za świadczone usługi komunalne w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych :
1) wywóz nieczystości płynnych pojazdem asenizacyjnym: 6,00 za 1 m3,
2) wywóz nieczystości stałych : 19,20 za 1 m3.
Stwierdzono nieważność (od dnia 1.05.2002 r.) uchwały Nr XXI/174/2001 Rady Miejskiej Dobrej z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie określenia stawek czynszu regulowanego za lokale mieszkalne, którą ustalono na okres 12 m-cy stawkę bazową czynszu regulowanego na terenie gminy i miasta Dobra w wysokości 1,80 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego.
Różnice pomiędzy kosztami a przypisy i dotacją zaistniałe w roku 2001:
Lp.
Wyszczegól-nienie
Łączne koszty zakładu
RAZEM
(przypisy i dotacja)
Różnica
1.
Garaże
0
14 474,40
14 474,40
2.
Kotłownia
280 530,31
259 027,32
-21 502,99
3.
Hydrofornia
77 063,88
76 985,49
-78,39
4.
Mieszkania komunalne
17 036,84
28 667,38
11 630,54
5.
Wysypisko
26 828,98
27 224,93
395,95
6.
Oczyszczalnia
161 550,52
141 945,62
-19 604,90
7.
Dowozy szkolne
181 639,75
184 111,80
2 472,05
8.
Wywozy nieczystości
67 265,71
36 733,99
-30 531,72
9.
Zieleń miejska
25 123,35
26 165,46
1 042,11
10.
Dworzec
3 928,63
4 365,00
436,37
11.
Inne usługi
0
10 317,97
10 317,97
OGÓŁEM
840 967,97
810 019,36
-30 948,61
Do 2002 r. przedstawiono następującą informację :
Lp.
Wyszczegól-nienie
Łączne koszty zakładu
RAZEM
(przypisy i dotacja)
Różnica
1.
Garaże
3 886,13
14 552,40
10 666,27
2.
Kotłownia
275 748,51
209 800,15
-65 948,36
3.
Hydrofornia
77 646,27
82 441,02
4 794,75
4.
Mieszkania komunalne
13 966,89
29 263,64
12 601,30
5.
Wysypisko
45 628,55
34 515,91
-11 112,64
6.
Oczyszczalnia
154 451,32
170 514,72
16 063,40
7.
Dowozy szkolne
184 718,12
176 005,20
-8 712,92
8.
Wywozy nieczystości
44 748,75
34 357,71
-10 391,04
9.
Zieleń miejska
23 024,08
22 993,01
-140,87
10.
Dworzec
0
0
0
11.
Inne usługi
0
8 542,44
8 542,44
OGÓŁEM
823 818,62
782 986,20
-40 832,42
Wnioski:
1) Zatrudnienie:
- zbyt wysokie zatrudnienie w administracji,
- budzi zastrzeżenia zatrudnienie pracownika w kotłowni w okresie letnim, gdy pracuje kotłownia olejowa
- wyjaśnić celowość zatrudnienia pracowników na oczyszczalni ścieków,
2) Stan techniczny sprzętu
- w pełni sprawny technicznie jest Autosan r. 2000.
Pozostały sprzęt wymaga bieżących lub kapitalnych remontów.
3) Kotłownia
- wyjaśnienia wymaga wydajność cieplna kotłów olejowych – czy aktualnie zainstalowane kotły wystarczają na wyprodukowanie niezbędnej ilości ciepła do podłączonych obiektów,
- kotłownia w najbliższej przyszłości wymaga pełnej modernizacji,
- zakup opału odbywa się niezgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, zamiast przeprowadzania przetargu – zapytanie o cenę,
- brak pomiaru produkcji ciepła.
4) Wodociągi
- warunkowe dopuszczenie do eksploatacji wodociągów przez Powiatową Stację Sanitarno Epidemiologiczną w Turku wynikającej ze złej jakości wody – konieczne zamontowanie filtrów.
5) Wysypisko
- pojemność wysypiska jest ograniczona i jeżeli w najbliższym czasie nie zostanie uruchomiona spalarnia śmieci trzeba będzie urządzać nowe wysypisko.
Zakład odnotował straty na koniec r. 2001 w wysokości 30.948,61 zł, a na koniec 2002 r. – 40.832,42 zł.
Zobowiązania wobec Zakładu od usługobiorców wynoszą 80.164,36 zł w tym 41.872,46 zł stanowią opłaty z czynszu i c.o.
Natomiast zobowiązania ZGKiM wobec innych podmiotów gospodarczych wynoszą 200.000 zł.
Komisja Rewizyjna stwierdza, że przedstawiona sytuacja finansowa, sprzętowa i techniczna Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej zmusza do podjęcia decyzji o znacznym ograniczeniu jego działania lub całkowitej likwidacji.
Zakład Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej w Dobrej
Komisja Rewizyjna
Małgorzata Osiwała
p.o. kierownika
Kazimierz Jasiński Przewodniczący
Marianna Antczak główna księgowa
Krzysztof Kucharski
Z-ca przewodniczącego
Michał Błazełek
Członek
Henryk Gręzicki
Członek
Andrzej Śmieja
Członek
Rok
Zwolnienia
Przyjęcia
1999
5
7
2000
5
2
2001
5
3
2002
3
4
Ogółem
18
16
Rok
Węgiel
Olej
Ilość (w t)
Cena za 1 t
(z VAT)
Ilość (w tys. l)
2001
304
420 zł
20
2002
334
450 zł
40
Lp.
Wyszczegól-nienie
Łączne koszty zakładu
RAZEM
(przypisy i dotacja)
Różnica
1.
Garaże
0
14 474,40
14 474,40
2.
Kotłownia
280 530,31
259 027,32
-21 502,99
3.
Hydrofornia
77 063,88
76 985,49
-78,39
4.
Mieszkania komunalne
17 036,84
28 667,38
11 630,54
5.
Wysypisko
26 828,98
27 224,93
395,95
6.
Oczyszczalnia
161 550,52
141 945,62
-19 604,90
7.
Dowozy szkolne
181 639,75
184 111,80
2 472,05
8.
Wywozy nieczystości
67 265,71
36 733,99
-30 531,72
9.
Zieleń miejska
25 123,35
26 165,46
1 042,11
10.
Dworzec
3 928,63
4 365,00
436,37
11.
Inne usługi
0
10 317,97
10 317,97
OGÓŁEM
840 967,97
810 019,36
-30 948,61
Lp.
Wyszczegól-nienie
Łączne koszty zakładu
RAZEM
(przypisy i dotacja)
Różnica
1.
Garaże
3 886,13
14 552,40
10 666,27
2.
Kotłownia
275 748,51
209 800,15
-65 948,36
3.
Hydrofornia
77 646,27
82 441,02
4 794,75
4.
Mieszkania komunalne
13 966,89
29 263,64
12 601,30
5.
Wysypisko
45 628,55
34 515,91
-11 112,64
6.
Oczyszczalnia
154 451,32
170 514,72
16 063,40
7.
Dowozy szkolne
184 718,12
176 005,20
-8 712,92
8.
Wywozy nieczystości
44 748,75
34 357,71
-10 391,04
9.
Zieleń miejska
23 024,08
22 993,01
-140,87
10.
Dworzec
0
0
0
11.
Inne usługi
0
8 542,44
8 542,44
OGÓŁEM
823 818,62
782 986,20
-40 832,42
Zakład Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej w Dobrej
Komisja Rewizyjna
Małgorzata Osiwała
p.o. kierownika
Kazimierz Jasiński Przewodniczący
Marianna Antczak główna księgowa
Krzysztof Kucharski
Z-ca przewodniczącego
Michał Błazełek
Członek
Henryk Gręzicki
Członek
Andrzej Śmieja
Członek
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Magdalena Kominiarczyk |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Magdalena Kominiarczyk |
Data wprowadzenia: | 2005-10-28 07:45:37 |
Opublikował: | Magdalena Kominiarczyk |
Data publikacji: | 2005-10-28 07:47:25 |
Ostatnia zmiana: | 2005-10-28 07:47:25 |
Ilość wyświetleń: | 3922 |