Protokół

 

kontroli przeprowadzonej w Zakładzie Gospodarki Komunalnej

i Mieszkaniowej w Dobrej, w ramach kontroli zaplanowanej  w planie pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej i zaakceptowanej przez Radę

 w dniu 29.04.2003 r.

 

 

Kontrola przeprowadzona została przez zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dobrej w składzie:

radny Kazimierz Jasiński – przewodniczący Komisji

radny Krzysztof Kucharski – z- ca przewodniczącego Komisji

członkowie:

radny Michał Błazełek

radny Henryk Gręzicki

radny Andrzej Śmieja.

 

Adres jednostki kontrolowanej:   62 – 730 Dobra, ul. Kilińskiego 140.

Przedmiot kontroli: sytuacja finansowa Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej  01.01.2001 r. – 31.12.2002 r.

Data przeprowadzenia kontroli: 13.05.2003 r. i  21.05. 2003 r.

 

Dane ogólne:

               Kierownikiem Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej jest p.Krystian Grzelczak, będący w dniu kontroli na zwolnieniu lekarskim.

Wyjaśnień Komisji udzielali p. Małgorzata Osiwała – pełniąca zastępstwo za kierownika od dnia 16.04.2003 r. oraz p. Marianna Antczak – główna księgowa.

 

               Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Dobrej na posiedzeniach w dniu

13 maja 2003 r. zapoznała się ze „Ogólną informacją na temat funkcjonowania Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej” przedstawioną przez p. Małgorzatę Osiwała.

W informacji zawarto dane dotyczące:

 

1.           Stanu organizacyjnego Zakładu:

a)       zatrudnienie i ruch kadrowy

b)        liczba posiadanego sprzętu

2.           Wykonywania zadań statutowych.

3.           Świadczenia usług dla ludności.

4.           Wykonanie kosztów i dochodów, w tym dotacji gminy.

 

Stwierdzono, że :

 

Na dzień 31.12.2001 r. zatrudniano pracowników na 17 2/5 etatu, natomiast na dzień 31.12.2002 r. – na 182/5, w tym na czas nieokreślony w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zatrudnionych jest 15 osób (na 142/5 etatu).

 

Zanotowano duży ruch kadrowy i tak:

 

Rok

Zwolnienia

Przyjęcia

1999

5

7

2000

5

2

2001

5

3

2002

3

4

Ogółem

18

16

 

Z powyższej tabeli stwierdza się, iż było więcej zwolnień pracowników niż przyjęć.

Uzyskano informację, że część zwalnianych i przyjmowanych pracowników to osoby zatrudniane do wykonywania prac sezonowych, a część na zastępstwa.

 

               Na podstawie przedstawionej informacji członkowie Komisji Rewizyjnej ustalili, iż w zakładzie brak jest profesjonalnego sprzętu do wykonywania zadań statutowych. Natomiast nieliczny, posiadany sprzęt:

(2 ciągniki, 2 przyczepy asenizacyjne, piaskarka, przyczepa, ładowacz „Tur”, pług śnieżny) jest wyeksploatowany lub uszkodzony.

Zakład korzysta z usług PPKS w Turku przy wykonywaniu napraw i przeglądów technicznych pojazdów. Natomiast nieduże naprawy sprzętu pracownicy dokonują samodzielnie.

Zakład wykonuje dowozy szkolne uczniów. Do tego celu posiada 2 Autosany (r.prod. 1988 i 2000) i 1 Osinobus (r.prod. 1972).

 

Przedmiotem działań Zakładu jest również świadczenie usług w zakresie gospodarki mieszkaniowej m.in. dostarczanie ciepła i ciepłej wody mieszkańcom bloków komunalnych.

Do tego celu wykorzystywana jest kotłownia wybudowana w pobliżu bloków, która wyposażona jest w:

-          3 kotły olejowe TORUS o mocy 275 kW każdy (łączna moc 825 kW) i sprawności każdego kotła wynoszącej ok. 85 % , rok produkcji 1993.

-          3 kotły węglowe UKS – 2 o mocy 250 kW i 1 o mocy 320 kW. Sprawność każdego kotła wynosi 65%.

W sezonie grzewczym pracują 2 kotły węglowe (jeden pozostaje w rezerwie), w przypadku wykorzystywania kotłów olejowych – 2 kotły pozostają w rezerwie.

 

Zanotowano następujące zakupy opału do kotłowni:

 

Rok

Węgiel

Olej

Ilość (w t)

Cena za 1 t

(z VAT)

Ilość (w tys. l)

2001

304

420 zł

20

2002

334

450 zł

40

 

Zakupy były wykonywane na podstawie zapytania o cenę, a nie przez ogłoszenie przetargu.

 

Stwierdzono, że do zakresu świadczonych usług należą:

1.           Wywóz nieczystości płynnych.

2.           Przyjęcie nieczystości płynnych z kolektora i dowożonych pojazdami asenizacyjnymi na oczyszczalnię.

3.           Wywóz nieczystości stałych oraz przyjęcie na wysypisko.

4.           Dostarczanie ciepła, zimnej i ciepłej wody.

Przyjęto informację o zaopatrzeniu w zimną wodę 452 odbiorców z miasta Dobra i Długiej Wsi, które odbywa się z 2 studni zlokalizowanych w hydroforni w Dobrej.

 

Uzyskano informację, że Zakład pobiera opłaty za przyjęcie nieczystości płynnych z kolektora w Dobrej od 60 rodzin z bloków komunalnych oraz z 24 posesji prywatnych na ul. Kilińskiego, gdy na tej ulicy wykonano 33 przykanaliki.

Stwierdzono, że w roku 2002 wywozy nieczystości płynnych oraz ich przyjęcia na oczyszczalnię zmniejszyły się (przy wzroście sprzedaży zimnej wody).

Natomiast wywozy nieczystości stałych i przyjęcia ich na wysypisko zwiększyły się w stosunku do roku 2001.

Prawie dwukrotnie zwiększyły się przyjęcia nieczystości na wysypisko.

 

            Przy omawianiu kosztów i dochodów Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej Komisja Rewizyjna stwierdziła, że zarówno z roku 2001 jak i 2002 koszty zakładu przewyższyły przychody i budżet został zakończony deficytem.

Nawet przekazana na funkcjonowanie zakładu dotacja gminy (w roku 2001 – 193.746,94 zł, w roku – 2002 – 173.184,84 zł) nie zdołała zapobiec kryzysowej sytuacji zakładu.

 

            Przedstawiona została informacja nt. realizacji uchwały nr XVII/136/2000 Rady  Miejskiej  Dobrej z dnia 28 czerwca 2000 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych.

Stwierdzono, że w 2002 r. została umorzona kwota czynszu 4 dłużnikom w wysokości 1.325,17 zł. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej zastosował 50 % umorzenie czynszu użytkownikom lokali komunalnych, którzy na własny koszt wymienili okna w tych lokalach.

 

            Stwierdzono brak aktualnych uchwał w sprawie stawek ustalenia opłaty za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznym.

Ostatnie uchwały:

-          Nr  XIX/146/2000 Rady  Miejskiej   Dobrej z dnia 14 listopada 2000 r., w której ustalone zostały:

1.    opłata za 1 m3 wody dostarczonej odbiorcom z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę w wysokości 1,55 zł dla wszystkich odbiorców.

2.    wprowadzenie nieczystości płynnych do kanalizacji sanitarnej : 2,00 zł za 1 m3,

3.    wprowadzenie nieczystości płynnych dowożonych do oczyszczalni ścieków: 2,47 zł  za 1 m3.

4.    przyjęcie odpadów stałych na wysypisko:  3,50 za 1 m3 (Stawka ta została zmieniona Uchwałą nr XXXI/250/2002 Rady Miejskiej w Dobrej z dnia 20.06.2002 r. – ustalono opłatę za przyjęcie 1 m3 odpadów komunalnych stałych na składowisko w wysokości 7,96 zł (w tym 7 % VAT).

-          Nr XIX/147/2000 Rady Miejskiej Dobrej z dnia 14.11.2000 r. w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za świadczone usługi komunalne w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Ustalono stawki opłat za świadczone usługi komunalne w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych :

1)    wywóz nieczystości płynnych pojazdem asenizacyjnym: 6,00 za 1 m3,

2)    wywóz nieczystości stałych : 19,20 za 1 m3.

 

Stwierdzono nieważność (od dnia 1.05.2002 r.) uchwały Nr XXI/174/2001 Rady Miejskiej Dobrej z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie określenia stawek czynszu regulowanego za lokale mieszkalne, którą ustalono na okres 12 m-cy stawkę bazową czynszu regulowanego na terenie gminy i miasta Dobra w wysokości  1,80 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego.

 

 

 

Różnice pomiędzy kosztami a przypisy i dotacją zaistniałe w roku 2001:

 

Lp.

Wyszczegól-nienie

Łączne koszty zakładu

RAZEM

(przypisy i dotacja)

Różnica

       1.     

Garaże

0

14 474,40

14 474,40

       2.     

Kotłownia

280 530,31

259 027,32

-21 502,99

       3.     

Hydrofornia

77 063,88

76 985,49

-78,39

       4.     

Mieszkania komunalne

17 036,84

28 667,38

11 630,54

       5.     

Wysypisko

26 828,98

27 224,93

395,95

       6.     

Oczyszczalnia

161 550,52

141 945,62

-19 604,90

       7.     

Dowozy szkolne

181 639,75

184 111,80

2 472,05

       8.     

Wywozy nieczystości

67 265,71

36 733,99

-30 531,72

       9.     

Zieleń miejska

25 123,35

26 165,46

1 042,11

   10.     

Dworzec

3 928,63

4 365,00

436,37

   11.     

Inne  usługi

0

10 317,97

10 317,97

OGÓŁEM

840 967,97

810 019,36

-30 948,61

 

Do 2002 r. przedstawiono następującą informację :

Lp.

Wyszczegól-nienie

Łączne koszty zakładu

RAZEM

(przypisy i dotacja)

Różnica

       1.   

Garaże

3 886,13

14 552,40

10 666,27

       2.   

Kotłownia

275 748,51

209 800,15

-65 948,36

       3.   

Hydrofornia

77 646,27

82 441,02

4 794,75

       4.   

Mieszkania komunalne

13 966,89

29 263,64

12 601,30

       5.   

Wysypisko

45 628,55

34 515,91

-11 112,64

       6.   

Oczyszczalnia

154 451,32

170 514,72

16 063,40

       7.   

Dowozy szkolne

184 718,12

176 005,20

-8 712,92

       8.   

Wywozy nieczystości

44 748,75

34 357,71

-10 391,04

       9.   

Zieleń miejska

23 024,08

22 993,01

-140,87

   10.   

Dworzec

0

0

0

   11.   

Inne  usługi

0

8 542,44

8 542,44

OGÓŁEM

823 818,62

782 986,20

-40 832,42

Wnioski:

 

1)           Zatrudnienie:

-          zbyt wysokie zatrudnienie w administracji,

-          budzi zastrzeżenia zatrudnienie pracownika w kotłowni w okresie letnim, gdy pracuje kotłownia olejowa

-          wyjaśnić celowość zatrudnienia pracowników na oczyszczalni ścieków,

2)           Stan techniczny sprzętu

-          w pełni sprawny technicznie jest Autosan r. 2000.

Pozostały sprzęt wymaga bieżących lub kapitalnych remontów.

3)           Kotłownia

-          wyjaśnienia wymaga wydajność cieplna kotłów olejowych – czy aktualnie zainstalowane kotły wystarczają na wyprodukowanie niezbędnej ilości ciepła do podłączonych obiektów,

-          kotłownia w najbliższej przyszłości wymaga pełnej modernizacji,

-          zakup opału odbywa się niezgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, zamiast przeprowadzania przetargu – zapytanie o cenę,

-          brak pomiaru produkcji ciepła.

4)           Wodociągi

-          warunkowe dopuszczenie do eksploatacji  wodociągów przez Powiatową Stację Sanitarno Epidemiologiczną  w Turku wynikającej ze złej jakości wody – konieczne zamontowanie filtrów.

5)           Wysypisko

-          pojemność wysypiska jest ograniczona i jeżeli w najbliższym czasie nie zostanie uruchomiona spalarnia śmieci trzeba będzie urządzać nowe wysypisko.

 

 

            Zakład odnotował straty na koniec r. 2001 w wysokości  30.948,61 zł, a na koniec 2002 r. – 40.832,42 zł.

Zobowiązania wobec Zakładu od usługobiorców wynoszą 80.164,36 zł w tym 41.872,46 zł stanowią opłaty z czynszu i c.o.

Natomiast zobowiązania ZGKiM wobec innych podmiotów gospodarczych wynoszą 200.000 zł.

 

            Komisja Rewizyjna stwierdza, że przedstawiona sytuacja finansowa, sprzętowa i techniczna Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrej zmusza do podjęcia decyzji o znacznym ograniczeniu jego działania lub całkowitej likwidacji.

 

 

 

Zakład Gospodarki Komunalnej

 i Mieszkaniowej w Dobrej

 

Komisja Rewizyjna

Małgorzata Osiwała

p.o. kierownika

 

 

Kazimierz Jasiński Przewodniczący

 

 

 

Marianna Antczak główna  księgowa

 

 

Krzysztof Kucharski

Z-ca przewodniczącego

 

 

 

 

 

 

Michał Błazełek

Członek

 

 

 

 

 

Henryk Gręzicki

Członek

 

 

 

 

 

Andrzej Śmieja

Członek