Uchwała Nr XIV/102/04

Rady Miejskiej w Dobrej

z dnia 28 września 2004 r.

 

w sprawie określenia wysokości oraz szczegółowych warunków, trybu przyznania i zwrotu zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie.      

 

 

            Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt  15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zmianami), w związku z art. 43 ust. 10, art. 96 ust.4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 ze zmianami)

            Rada  Miejska  w  Dobrej  u c h w a l a , co następuje :

 

 

§  1

 

Osobom i rodzinom usamodzielnionym życiowo może być przyznana pomoc na ekonomiczne usamodzielnienie, w postaci jednorazowego zasiłku celowego, zwanego dalej „zasiłkiem” pod warunkiem posiadania środków finansowych na ten cel przez Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrej.

 

§ 2

 

Pierwszeństwo w uzyskaniu pomocy mają osoby i rodziny, których dochód na osobę nie przekracza kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej oraz występują takie przesłanki, jak w szczególności:

a)      niepełnosprawność,

b)       wielodzietność,

c)       samotne wychowywanie dziecka,

d)       bezrobocie

 

§ 3

 

1.      W szczególnie uzasadnionych przypadkach zasiłek może być przyznany osobom i rodzicom, których dochód jest wyższy niż kryterium dochodowe, określone w ustawie o pomocy społecznej, pod warunkiem jego całkowitego zwrotu.

2.      Zwrot zasiłku następuje nie więcej niż w 24 równych, miesięcznych ratach, poczynając od miesiąca następującego po miesiącu wypłaty zasiłku.

3.      Na uzasadniony wniosek spłaty rat mogą ulec zawieszeniu na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. Zawieszenie spłaty rat pomocy może nastąpić tylko raz.

 

§ 4

 

Podstawą przyznania zasiłku jest:

a)      wniosek osoby zainteresowanej wraz z określeniem celu i sposobu wykorzystania zasiłku,

b)       plan ekonomiczno – gospodarczy,

c)       wywiad środowiskowy oraz dokumentacja potwierdzająca sytuację osobistą, rodzinną, dochodową.

 

§ 5

 

Zasiłek przyznawany jest na podstawie decyzji administracyjnej do wysokości odpowiadającej 5-krotnemu minimalnemu wynagrodzeniu za pracę, obowiązującemu w dacie wydania decyzji, publikowanemu na podstawie odrębnych przepisów.

 

§ 6

 

W przypadku wykorzystania zasiłku w sposób nie zgodny z celem, bądź też stwierdzenia jego marnotrawstwa, zasiłek podlega natychmiastowemu zwrotowi.

 

§ 7

 

Zasiłek nie przysługuje, jeżeli osoba ubiegająca się w ciągu 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku:

a)      otrzymała już na ten cel pomoc z innego źródła,

b)       uchyliła się lub uchyla się od podjęcia odpowiedniej pracy, w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

c)       odmówiła bądź odmawia udziału w przeszkoleniu zawodowym.

 

§ 8

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Dobrej.

 

§ 9

 

Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.