IGŚ-7624/3/D/09
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA DOBREJ
Zgodnie z art. 38 i art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r. nr 199 poz.1227) Burmistrz Dobrej podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji wymagającej udziału społeczeństwa – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „remoncie i modernizacji oczyszczalni ścieków w Dobrej, położnej na działce nr 89/6, Gmina Dobra”
W decyzji tej zostały ustalone następujące środowiskowe uwarunkowania na realizację przedsięwzięcia:
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
W ramach inwestycji planuje się przebudowę oczyszczalni w Dobrej, położonej na działce nr 89/6, która docelowo przyjmować będzie ścieki z miasta Dobra oraz miejscowości przyległych: Długa Wieś, Żeronice, Ugory, Mikulice. Równoważna liczba mieszkańców dla oczyszczalni wynosić będzie: RLM = 2650mk.
2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
- z uwagi na bliskość rzeki Teleszyny, prace budowlane prowadzić ze szczególną ostrożnością, aby nie doprowadzić do zanieczyszczenia terenu zlewni,
- powstające w trakcie przebudowy i eksploatacji odpady należy segregować i gromadzić w przeznaczonych do tego pojemnikach i sukcesywnie przekazywać firmie posiadającej odpowiednie zezwolenia wydane w trybie ustawy o odpadach,
- powstałe w trakcie budowy zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego, uciążliwości spowodowane hałasem oraz wyziewy substancji toksycznych ograniczać do minimum poprzez odpowiednie zabezpieczenia, a także odpowiednią organizację pracy,
- prowadzić roboty ziemne w sposób, który nie spowoduje zniszczeń istniejącej szaty roślinnej,
- w celu ograniczenia uciążliwości przed hałasem zaopatrzyć pracowników obsługujących obiekt, w środki ochrony osobistej,
- reagenty magazynować w przeznaczonych na ten cel szczelnych zbiornikach i pomieszczeniach z zachowaniem wszelkich zasad BHP,
- gospodarkę osadową prowadzić tak, aby jak największą ilość odpadów zagospodarować przyrodniczo,
- uporządkować plac budowy oraz wykonać prace rekultywacyjne tak, aby nie zmienić niwelety terenu,
- przeszkolić pracowników w zakresie procedur na wypadek awarii na terenie oczyszczalni.
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-13, w szczególności w projekcie budowlanym, w przypadku decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 10:
- biologiczne oczyszczanie ścieków prowadzić metodą niskoobciążonego osadu czynnego w reaktorze sekwencyjnym SBR z wydzieloną tlenową stabilizacją osadu czynnego,
- ścieki oczyszczone odprowadzić do rzeki Teleszyny Górnej w km 8+500, mając na uwadze, że rzeka zasila dwa zbiorniki retencyjne w Żeronicach i w Przykonie, które wykorzystywane są na potrzeby rekreacyjne,
- źródła hałasu lokalizować wewnątrz budynku,
- ogrzewanie pomieszczeń w budynku socjalno – technicznym z zasilanego kotła olejowego o mocy do 50kW,
- teren na którym będzie następował odbiór osadu odwodnionego oraz teren, na którym będą znajdowały się pojemniki na piasek i skratki, należy szczelnie utwardzić i zabezpieczyć w odpływ ewentualnych odcieków oraz wód opadowych do kanalizacji zakładowej,
- wykonać nasadzenie pasa zieleni izolacyjnej wzdłuż ogrodzenia o szerokości min 5m,
- planowane przedsięwzięcie winno być wykonane z materiałów posiadających atesty i certyfikaty.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska:
- obiekt należy wyposażyć w rezerwowane podstawowe zespoły ruchowe, tzn.: przewidzieć instalowanie ich w układzie: 1p +1r tzn. jedno urządzenia pracujące i drugie rezerwowe,
- na wypadek przerw w dostawie prądu przewidzieć instalacje agregatu prądotwórczego,
- obsługa powinna zostać przeszkolona na wypadek awarii i wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska i stosować się do tych zaleceń,
- o każdej awarii należy powiadomić miejscowy organ ochrony środowiska.
5. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko:
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest przedsięwzięciem oddziałującym transgranicznie.
Nałożono również na inwestora obowiązek:
- przedłożenia właściwemu organowi informacji o wytworzonych odpadach oraz o sposobach gospodarowania nimi, na dwa miesiące przed rozpoczęciem działalności powodującej powstawanie odpadów innych niż niebezpieczne,
- wykonania analiz składu ścieków surowych i oczyszczonych odprowadzanych do odbiornika z częstotliwością określoną w pozwoleniu wodno – prawnym,
- prowadzenia badań jakości wody w rzece Teleszynie Górnej powyżej i poniżej miejsca zrzutu ścieków z częstotliwością określoną w pozwoleniu wodno – prawnym,
- wykonania analiz składu osadu ustabilizowanego, odwodnionego na prasie mechanicznej oraz mikrobiologicznego,
- spełnienia wymagań ochrony środowiska określonych w art. 76 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska.
Nie nałożono obowiązku:
- konieczności wykonania kompensacji przyrodniczej,
- konieczności ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania,
- konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, pkt. 1 ustawy.
Z pełną treścią decyzji oraz z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem dokonanym ze Starostą Tureckim oraz opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Turku można zapoznać się w Referacie Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury, Geodezji i Gospodarki Gruntami, Rolnictwa oraz Ochrony Środowiska, Pok. Nr 10a, tel. 279 99 27, w terminie 14 dni licząc od dnia zamieszczenia niniejszego obwieszczenia na tablicach ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Dobrej, na stronie internetowej www.dobra24.pl . oraz w pobliżu miejsca lokalizacji inwestycji.
Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.
BURMISTRZ DOBREJ
Andrzej Piątkowski