z dnia 28 grudnia 2006 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju
i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami)
Rada Miejska w Dobrej u c h w a l a, co następuje:
§ 1
Dochody i wydatki budżetu gminy są planowane według zasad klasyfikacji budżetowej ustalonej przez Ministra Finansów, w szczegółowości do działów, rozdziałów i paragrafów.
§ 2
1. Radni, przedstawiciele jednostek pomocniczych gminy, a także inne podmioty, mogą składać tylko pisemne wnioski do projektu budżetu na realizację zadań publicznych w terminie do 30 września poprzedzającego rok budżetowy.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy opracowują i przedkładają Burmistrzowi w terminie do 10 października każdego roku, poprzedzającego rok budżetowy propozycje planów rzeczowo - finansowych w układzie:
a) przewidywanego wykonania planowanych dochodów i wydatków roku poprzedzającego rok budżetowy, w szczegółowości do działów, rozdziałów i paragrafów,
b) planowane dochody i wydatki na rok budżetowy w szczegółowości do działów, rozdziałów i paragrafów wraz z informacją opisową zawierającą szczegółowe uzasadnienie wielkości planowanych dochodów i wydatków oraz podstawy ich kalkulacji.
c) planowany do realizacji wykaz zadań majątkowych sporządzony jest w układzie:
- nazwa zadania,
- ogólny koszt zadania, w tym; planowane wydatki w roku budżetowym, w przypadku zadań kontynuowanych dotychczasowe wydatki,
- przewidywany termin rozpoczęcia i zakończenia zadania,
- źródła finansowania.
3. Pracownicy merytoryczni Urzędu Miejskiego opracowują i przedkładają Skarbnikowi w terminie do 10 października roku poprzedzającego rok budżetowy plany zadań realizowanych przez stanowiska w układzie jak w ust. 2 lit. a-c z uwzględnieniem wniosków zaakceptowanych przez Burmistrza składanych przez podmioty wymienione w § 2 ust. 1.
§ 3
Propozycje planów finansowych o których mowa w § 2, opracowywane są na podstawie:
1. stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 01 stycznia roku budżetowego,
2. prognozy planowanego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług,
3. według stanu zatrudnienia i wysokości wynagrodzeń za m-c wrzesień roku, poprzedzającego rok budżetowy.
§ 4
Skarbnik w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, obliczone kwoty dochodów własnych, przedstawione przez Ministra Finansów kwoty subwencji, udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przedstawione przez Wojewodę Wielkopolskiego kwoty dotacji celowych na realizację zadań zleconych i własnych, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu i przedstawia Burmistrzowi.
§ 5
1. Burmistrz na podstawie przygotowanych przez Skarbnika materiałów opracowuje projekt budżetu Gminy.
2. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozę kwoty długu na koniec roku budżetowego i na lata następne oraz informację o stanie mienia komunalnego Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej w terminie do 15 listopada.
3. W tym samym terminie Burmistrz przesyła projekt budżetu do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 6
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
a) prognozowane dochody budżetu w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej,
b) wydatki budżetu w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków na zadania zlecone,
c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu, przychody i rozchody budżetu,
d) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na poszczególne programy,
e) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków budżetu Unii Europejskiej,
f) plan dochodów własnych jednostek budżetowych, plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
g) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek,
h) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami, kwoty dotacji przedmiotowych,
i) inne dotacje przekazywane na podstawie odrębnych przepisów związane z realizacją zadań gminy, dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
j) upoważnienie dla Burmistrza do zaciągania zobowiązań;
- na finansowanie wydatków, o których mowa w ust.1 lit. e, f.,
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.
2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
a) zakres upoważnień dla Burmistrza związanych z wykonywaniem budżetu,
b) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy,
§ 7
Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz dołącza:
1. Objaśnienia do projektu budżetu gminy, które obejmują:
a) omówienie planowanych dochodów budżetu z poszczególnych źródeł,
b) uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, a w szczególności:
- wydatków na finansowanie zadań własnych gminy,
- wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz wydatków realizowanych na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
- wydatków majątkowych,
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
c) dotacji dla innych podmiotów,
d) omówienie zadań inwestycyjnych ze wskazaniem w szczególności:
- nazwy inwestycji,
- źródeł finansowania, w tym: zaangażowania środków własnych gminy,
- stanu zaawansowania robót,
- ogólnego kosztu inwestycji,
- przewidywanego rozpoczęcia i zakończenia zadania.
e) przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
f) informację o sytuacji finansowej gminy z uwzględnieniem pożyczek i kredytów długoterminowych oraz nadwyżki budżetowej z lat poprzednich.
2. Prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i na lata następne.
3. Informację o stanie mienia komunalnego wg stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, która obejmuje:
a) dane dotyczące przysługujących jednostce praw samorządu terytorialnego praw własności,
b) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz posiadaniu,
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w lit. a) i b) od dnia złożenia poprzedniej informacji,
d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania,
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 8
1. Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przesyła projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi wszystkim radnym.
2. Komisja Socjalno - Społeczna Rady odbywa posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu. Komisje proponujące wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, są zobowiązane do wskazania źródła jego sfinansowania.
3. Opinie Komisji Socjalno – Społecznej jest przekazywana Komisji Budżetowej i Mienia Komunalnego, która na swym posiedzeniu zapoznaje się z opinią i wyraża własną opinię o projekcie budżetu oraz o opinii złożonej przez Komisje Socjalno - Społeczną. Opinia Komisji Budżetowej i Mienia Komunalnego wraz z opinią Komisji Socjalno - Społecznej przekazywana jest Burmistrzowi .
4. Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetowej i Mienia Komunalnego i Komisją Socjalno - Społecznej, przedstawia Przewodniczącemu Rady wniosek w sprawie wprowadzenia poprawki do projektu budżetu. Wniosek Burmistrza w sprawie zmian do projektu budżetu może uwzględniać własne poprawki Burmistrza oraz wnioskowane poprawki przez komisje.
5. Przewodniczący Rady przesyła radnym treść wniosku Burmistrza w sprawie wprowadzenia poprawki do projektu budżetu wraz z zawiadomieniem o sesji.
6. Przy sporządzeniu porządku obrad sesji, w zakresie dotyczącym uchwalenia budżetu, winny być uwzględnione następujące punkty:
1) przedstawienie projektu uchwały budżetowej,
2) odczytanie opinii komisji,
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
4) odczytanie wniosku Burmistrza w sprawie wprowadzenia poprawek do projektu budżetu,
5) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej wraz z poprawkami do projektu budżetu,
6) głosowanie poprawek Burmistrza,
7) głosowanie innych wniosków zgłoszonych przed sesją lub na sesji z uwzględnieniem art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz.2104 ze zmianami)
8) głosowanie projektu uchwały budżetowej wraz z przegłosowanymi poprawkami.
7. Projekt uchwały budżetowej wraz z ewentualnymi poprawkami winien być przyjęty przez Radę Miejską do dnia 31 grudnia każdego roku, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie do 31 marca roku budżetowego.
8. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie do 31 grudnia, podstawą gospodarki finansowej Gminy w roku budżetowym jest projekt budżetu przedłożony Radzie Miejskiej.
§ 9
Traci moc Uchwała Nr XI/84/99 Rady Miejskiej Dobrej z dnia
21 października 1999 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 10
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Dobrej.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do opracowania projektu budżetu począwszy od budżetu na 2008 rok i uchwalenia budżetu, począwszy od budżetu na 2007 rok.
Uzasadnienie (16.8kB) |
Źródło informacji: | Magdalena Piasecka |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Magdalena Piasecka |
Data wprowadzenia: | 2007-03-14 11:00:12 |
Opublikował: | Magdalena Piasecka |
Data publikacji: | 2007-03-14 11:01:27 |
Ostatnia zmiana: | 2007-03-14 11:01:27 |
Ilość wyświetleń: | 1922 |