Uchwała Nr I/3/06
Rady Miejskiej w Dobrej
z dnia 24 listopada 2006 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnego
na I i II Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Dobrej.
Na podstawie art. 19 ustęp 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. nr 142, poz. 1591 ze zmianami)
Rada Miejska w Dobrej postanawia, co następuje :
§ 1
Przyjmuje się następujący regulamin głosowania wyboru radnego na I i II Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Dobrej.
§ 2
1. Rada Miejska w Dobrej wybiera ze swego grona I i II wiceprzewodniczącego Rady spośród nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu tajnym.
2. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna, wybrana spośród radnych.
§ 3
Prawo zgłoszenia kandydatów przysługuje radnemu, grupie radnych oraz klubom radnych.
§ 4
1. Głosowanie odbywa się za pomocą kart do głosowania, na których widnieje treść: „Karta do głosowania w wyborach na I lub II przewodniczącego Rady Miejskiej w Dobrej” oraz zamieszcza się w kolejności alfabetycznej imiona i nazwiska radnych zgłoszonych na kandydatów na przewodniczącego Rady Miejskiej w Dobrej. Obok każdego nazwiska z lewej strony znajdują się kratki.
2. Karty do głosowania sporządza Komisja Skrutacyjna po ustaleniu przez Radę listy radnych, którzy kandydują na stanowisko I lub II Wiceprzewodniczącego Rady i rozdaje je radnym.
3. Karty opatrzone są pieczęcią „Rada Miejska w Dobrej”.
§ 5
1. Radni dokonują wyboru poprzez postawienie znaku „x” w jednej kratce obok nazwiska kandydata, opowiadając się w ten sposób za wyborem tego kandydata na I lub II wiceprzewodniczącego Rady.
2. Jeżeli radny na karcie do głosowania postawi znak „x” w więcej niż jednej kratce, głos taki uważa się za nieważny.
3. Karty wyjęte z urny niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną, karty nieopatrzone pieczęcią, o której mowa w § 3 ust. 3 oraz całkowicie przedarte są kartami nieważnymi.
4. Jeżeli radny na karcie do głosowania nie postawił znaku „x” w kratce obok nazwiska lub wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1, jego głos uważa się za ważny bez dokonania wyboru.
§ 6
1. Głosowanie odbywa się poprzez wywoływanie przez członka Komisji Skrutacyjnej według listy obecności nazwiska radnego, który podchodzi do urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzuca do niej kartę do głosowania.
2. Podczas głosowania na sali znajduje się parawan, kabina lub inne urządzenie umożliwiające radnym „dyskretne” oddanie głosu.
§ 7
1. Wybór I lub II Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej następuje bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Za wybranego uważa się kandydata, jeżeli w głosowaniu uzyskał taką ilość głosów (znaków „x” w kratce przy nazwisku tego kandydata), których liczba stanowi liczbę większą niż połowa radnych obecnych na sesji i biorących udział w głosowaniu
3. Głosowanie jest ważne tylko wówczas, gdy wzięło w nim udział co najmniej 8 radnych, tj. ilość ustalona zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 8
1. W przypadku gdy zgłoszono więcej niż dwóch kandydatów, a w głosowaniu żaden z nich nie otrzymał wymaganej większości głosów, zgodnie z § 7 Regulaminu, przeprowadza się drugą turę głosowania spośród kandydatów, którzy kolejno dwie największe ilości głosów lub spośród kandydatów, którzy największą równą ilość głosów.
2. Jeżeli jeden z kandydatów otrzymał największą ilość głosów, ale ilość ta nie stanowi wymaganej większości, o której mowa w § 7 Regulaminu, a w następnej kolejności dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą ilość głosów, przeprowadza się dodatkowe głosowanie na tych kandydatów, a następnie drugą turę głosowania, o której mowa w ust.1. W drugiej turze głosowania bierze udział kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w pierwszej turze głosowania oraz kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w głosowaniu dodatkowym.
3. W przypadku braku rozstrzygnięcia, mimo przeprowadzenia dwóch tur głosowania, przeprowadza się ponowne wybory łącznie z ponownym zgłaszaniem kandydatów.
§ 9
1. Po przeprowadzeniu każdej tury głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki głosowania i sporządza protokół.
2. W protokole Komisja Skrutacyjna określa co najmniej
1) liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania
2) imiona i nazwiska zgłoszonych kandydatów
3) liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie z § 7 Regulaminu
4) liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania
5) liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę niezgodności)
6) liczbę głosów nieważnych
7) liczbę głosów ważnych
8) liczbę głosów ważnych bez dokonania wyboru
9) liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów
a nadto stwierdza wynik wyborów.
3. Komisja odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.
4. Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej.
5. Wyniki wyborów ogłasza Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.
§ 10
1.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|