CAF (ang. Common Assesment Framework) jest narzędziem przeznaczonym dla jednostek administracji publicznej, mającym na celu poprawę zarządzania. Model skupia się na przeprowadzeniu samooceny, identyfikacji obszarów doskonalenia oraz wprowadzaniu wymaganych usprawnień zarządczych. CAF stosowany jest od kilku lat, z powodzeniem, w samorządach państw Europy Zachodniej.
Dzięki metodzie samooceny CAF Urząd wyraża chęć wdrożenia systematycznego procesu doskonalenia swoich działań, uzyskując proste, przystosowane do specyfiki sektora administracji publicznej, narzędzie. Wyniki samooceny będą wykorzystane do planowania i realizacji działań usprawniających funkcjonowanie Urzędu.
Model zawiera dziewięć kryteriów, które odnoszą się do podstawowych obszarów organizacji, podlegających każdorazowo analizie podczas przeprowadzania samooceny:
- KRYTERIA POTENCJAŁU: Przywództwo, Strategia i planowanie, Pracownicy, Partnerstwo i zasoby, Procesy,
- KRYTERIA WYNIKÓW: Wyniki działalności w relacjach z obywatelami/ klientami, Wyniki działalności w relacjach z pracownikami, Społeczne wyniki działalności, Kluczowe wyniki działalności.
Wdrożenie metody CAF w Urzędzie będzie przebiegać w oparciu o 10 kroków doskonalenia organizacji, podzielonych na trzy fazy:
FAZA I |
Krok 1: Organizacja i planowanie procesu samooceny Krok 2: Upowszechnienie informacji o procesie samooceny |
FAZA II |
Krok 3: Utworzenie jednej lub więcej grup samooceny Krok 4: Organizacja szkoleń Krok 5: Przeprowadzenie samooceny Krok 6: Sporządzenie sprawozdania z wyników samooceny |
FAZA III |
Krok 7: Sporządzenie projektu planu doskonalenia Krok 8: Upowszechnienie informacji o planie doskonalenia Krok 9: Realizacja planu doskonalenia Krok 10: Planowanie następnej samooceny CAF
|