UCHWAŁA Nr XX/165/09
UCHWAŁA Nr XX/165/09
w sprawie udzielania przez Gminę Dobra zwolnień w podatku od nieruchomości w związku z nowymi inwestycjami lub tworzeniem nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; ze zm.) i art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 ze zm.)
Rada Miejska w Dobrej u c h w a l a co następuje:
§ 1
Niniejsza uchwała reguluje zwolnienia w podatku od nieruchomości związane z nowouruchamianą działalnością gospodarczą oraz poszerzeniem zakresu prowadzonej działalności gospodarczej stanowiącej pomoc de minimis w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z 15.12.2006r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379 z 28.12.2006r.).
§ 2
Wartość zwolnienia od podatku od nieruchomości łącznie z wartością innej pomocy de minimis uzyskanej przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w dowolnie ustalonym okresie trzech lat podatkowych nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. EURO, w przypadku podmiotu gospodarczego działającego w sektorze transportu drogowego – 100 tys. EURO.
§ 3
1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości budynki lub ich części, budowle lub ich części i grunty zajęte na prowadzenie nowouruchomionej działalności gospodarczej, z wyłączeniem działalności handlowej.
2. Przez nowouruchomioną działalność gospodarczą rozumie się działalność gospodarczą podjętą na terenie Gminy Dobra przez podmiot, który w roku poprzedzającym rok podatkowy nie prowadził działalności gospodarczej innej niż rolnicza lub leśna. Za nowouruchomioną działalność gospodarczą nie uważa się przypadków, gdy działalność gospodarcza podejmowana jest w następstwie zmiany właściciela lub zmiany formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej, a także zmiany firmy.
§ 4
Zwolnienie stosowane jest poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto działalność, a jeżeli działalność rozpoczęto w nowowybudowanym budynku lub jego części, albo budowli lub jej części, poczynając od dnia 1 stycznia roku następnego.
§ 5
Warunkiem skorzystania przez przedsiębiorcę z pomocy de minimis na podstawie niniejszej uchwały, jest złożenie przez przedsiębiorcę zawiadomienia o zamiarze skorzystania z pomocy de minimis w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości, na druku stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały, przed rozpoczęciem inwestycji.
§ 6
Zwolnienie przysługuje na okres:
1) 2 lat podatnikom, którzy łącznie spełniają warunki:
a) w roku podatkowy rozpoczną prowadzenie działalności gospodarczej,
b) zatrudnią minimum 5 pracowników, a nowe miejsca pracy utrzymane będą co najmniej przez okres objęty zwolnieniem,
c) w roku poprzedzającym rok podatkowy nie prowadzili działalności innej niż rolnicza lub leśna;
2) 3 lat podatnikom, którzy łącznie spełnią warunki:
a) w roku podatkowy rozpoczną prowadzenie działalności gospodarczej,
b) zatrudnią minimum 15 pracowników, a nowe miejsca pracy utrzymane będą co najmniej przez okres objęty zwolnieniem,
c) w roku poprzedzającym rok podatkowy nie prowadzili działalności innej niż rolnicza lub leśna;
3) 4 lat podatnikom, którzy łącznie spełnią warunki:
a) w roku podatkowy rozpoczną prowadzenie działalności gospodarczej,
b) zatrudnią minimum 25 pracowników, a nowe miejsca pracy utrzymane będą co najmniej przez okres objęty zwolnieniem,
c) w roku poprzedzającym rok podatkowy nie prowadzili działalności innej niż rolnicza lub leśna;
§ 7
Zwalnia się od podatku od nieruchomości nowowybudowane i oddane do użytkowania budynki lub ich części, służące prowadzeniu dotychczasowej działalności gospodarczej, z wyłączeniem działalności handlowej. Zwolnienie przysługuje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części i przyznawane jest:
1) na okres 2 lat, jeżeli podatnik zwiększy o 15 % poziom zatrudnienia istniejącego przed dniem rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia i utrzyma ten poziom w okresie 3 lat;
2) na okres 3 lat, jeżeli podatnik zwiększy o 25 % poziom zatrudnienia istniejącego przed dniem rozpoczęcia korzystania ze zwolnienie i utrzyma ten poziom w okresie 4 lat;
3) na okres 4 lat, jeżeli podatnik zwiększy o 50 % poziom zatrudnienia istniejącego przed dniem rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia i utrzyma ten poziom w okresie 5 lat.
§ 8
Podatnicy, ubiegający się o prawo do zwolnień, o których mowa w § 3 i 7 uchwały obowiązani są do złożenia:
1) deklaracji lub informacji na podatek od nieruchomości wykazując nieruchomości podlegające zwolnieniu,
2) oświadczenia w formie pisemnej o poziomie zatrudnienia w przedsiębiorstwie na dzień zakończenia inwestycji oraz o liczbie nowoutworzonych miejsc pracy,
3) zaświadczeń o pomocy de minimis uzyskanej przez przedsiębiorcę za ostatnie 3 lata podatkowe oraz informacji o każdej innej pomocy niż de minimis (otrzymanej nie tylko w okresie 3-letnim) w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, w związku z którymi będzie udzielone niniejszą uchwałą zwolnienie z podatku od nieruchomości,
4) dokumenty potwierdzające zarejestrowanie podmiotu gospodarczego lub działalności gospodarczej,
5) oświadczenia, iż podmiot ubiegający się o prawo do zwolnienia z niniejszej uchwały nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 1.10.2004 roku).
§ 9
Ze zwolnienia od podatku od nieruchomości nie może skorzystać przedsiębiorca zalegający z zapłatą zobowiązań podatkowych oraz innych należności pieniężnych wobec Gminy Dobra.
§ 10
Podatnicy, korzystający ze zwolnień, o których mowa w § 3 i 6 uchwały obowiązani są do dnia 15 stycznia roku podatkowego do złożenia według stanu na dzień 1 stycznia roku podatkowego:
1) deklaracji lub informacji na podatek od nieruchomości wykazując nieruchomości podlegające zwolnieniu,
2) oświadczenia w formie pisemnej o poziomie zatrudnienia w przedsiębiorstwie,
3) zaświadczeń o pomocy de minimis uzyskanej przez przedsiębiorcę za ostatnie 3 lata podatkowe oraz informacji o każdej innej pomocy niż de minimis (otrzymanej nie tylko w okresie 3-letnim) w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, w związku z którymi będzie udzielone niniejszą uchwałą zwolnienie z podatku od nieruchomości,
4) oświadczenia, iż podmiot ubiegający się o prawo do zwolnienia z niniejszej uchwały nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.Urz. UE C 244 z 1.10.2004 roku).
§ 11
Organ podatkowy uprawniony jest do kontroli spełniania przez przedsiębiorcę warunków do korzystania ze zwolnienia na zasadach określonych w ustawie Ordynacja podatkowa.
§ 12
Organ podatkowy stwierdza w drodze decyzji o wygaśnięciu prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku w następujących przypadkach:
1) niespełnienia przez przedsiębiorcę chociażby jednego z warunków do udzielenia zwolnienia,
2) podania nieprawdziwych informacji, oświadczeń, dokumentów,
3) uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli podatkowej przez upoważnionych pracowników Urzędu Miejskiego w Dobrej, w zakresie zwolnienia od podatku,
4) ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa w okresie trwania zwolnienia od podatku
§ 13
Przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia od podatku od nieruchomości od następnego miesiąca po miesiącu, w którym wystąpiła chociażby jedna z przesłanek określonych w § 12.
§ 14
Przedsiębiorca zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia organu podatkowego o utracie prawa do zwolnienia od podatku od nieruchomości, w terminie 14 dni od daty powstania okoliczności powodujących utratę prawa do zwolnienia od podatku.
§ 15
Przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia od podatku od nieruchomości w przypadku niezłożenia dokumentów, o których mowa w § 10.
§ 16
W przypadku utraty prawa do zwolnienia przedsiębiorca zobowiązany jest do bezzwłocznego zwrotu otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.
§ 17
Uchwała ma zastosowanie do inwestycji, na którą poniesiono nakłady inwestycyjne i utworzono nowe miejsca pracy po wejściu w życie niniejszej uchwały.
§ 18
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Dobrej
§ 19
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
zał_ do Uchwały XXI_165_09_zgłoszenie (21.1kB) |
Źródło informacji: | Renata Jarek |
Data utworzenia: | 2009-03-19 10:22:18 |
Wprowadził do systemu: | Jacek Gajewski |
Data wprowadzenia: | 2009-03-19 10:23:10 |
Opublikował: | Jacek Gajewski |
Data publikacji: | 2009-03-19 10:25:20 |
Ostatnia zmiana: | 2009-03-19 10:25:50 |
Ilość wyświetleń: | 1669 |