UCHWAŁA Nr XIX/150/2008

Rady Miejskiej w Dobrej

z dnia 29 grudnia 2008r

 

w sprawie nadania statutu Miejsko Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Dobrej

 

 

         Na podstawie art.20 ust.2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr  142 z 2001r. poz. 1591 ze zm.) oraz art.110 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2008r Nr 115, poz. 728 z późn. zm.)  

                                     Rada Miejska Dobrej

uchwala Statut Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej

 

 

STATUT

MIEJSKO GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W DOBREJ

 

§ 1

 

  1. Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrej zwany dalej Ośrodkiem jest samodzielną, budżetową jednostką organizacyjną Gminy Dobrej realizującą zadania z zakresu pomocy społecznej oraz inne zadania powierzone na podstawie odrębnych przepisów.
  2. Siedzibą Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest miasto Dobra, ul. Wiatraki 13
  3. Terenem działania Ośrodka jest gmina Dobra.

 

§ 2

 

Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrej działa w szczególności na podstawie :

-          ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej  (Dz. U. z 2008r. Nr 115  poz. 728 z późn. zm.) oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych;

-          ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów  ( Dz. U. Nr 192, poz.1378 z późn. zm. )   oraz wydanych na jej podstawie  wykonawczych;

-          ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego( Dz.U. z 2000 r. Nr 98 , poz.1071 z późn.  zm.   oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ;

-          ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym  ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591z późn. zm.) oraz wydanych na jej  podstawie aktach  wykonawczych ;

-          ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2001r.142, poz. 1593 z późn. zm. ) oraz wydanych na jej podstawie  aktach wykonawczych .

 

 

§ 3

 

1.Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobre  realizuje w  szczególności:

- zadania własne Gminy z zakresu pomocy społecznej ,

- zadania zlecone Gminie z zakresu pomocy społecznej ,

- programy z zakresu pomocy społecznej,

- inne zadania, w tym świadczenia rodzinne oraz świadczenia z funduszu

alimentacyjnego na podstawie udzielonych upoważnień.

2. Do podstawowych zadań Ośrodka należy :

-          przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych przepisami prawa,

-          praca socjalna,

-          analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia społeczne

-          prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej,

-          realizacja nowych form pomocy i samopomocy społecznej.

3. W zakresie postępowania administracyjnego, prowadzonego w związku z realizowanymi zadaniami, Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobre  działa jako organ I instancji.

4. Decyzje w sprawach świadczeń realizowanych w Miejsko Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej  wydaje Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej na podstawie pisemnych upoważnień Burmistrza .

 

§ 4

 

1. Miejsko Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej kieruje i reprezentuje na zewnątrz Kierownik, zatrudniany i zwalniany każdorazowo przez Burmistrza

2. Kierownik Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej corocznie składa Radzie Gminy sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia zakres istniejących potrzeb.

3. Kierownik Ośrodka odpowiedzialny za jego działalność, w szczególności:

- ustala potrzeby Gminy Dobra w zakresie pomocy społecznej,

-          ustala plany i realizuje politykę kadrową Ośrodka,

-          zarządza mieniem i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz,

-          sprawuje nadzór nad przyznawaniem świadczeń pomocy społecznej i pracą
pracowników Ośrodka,

4. Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

5. Szczegółowe zasady pracy Ośrodka określa Regulamin organizacyjny ustalony przez Kierownika Ośrodka.

 

§ 5

 

1. Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zatrudnia:

- kierownika ośrodka,

- pracowników socjalnych ,

-          głównego księgowego ,

-          opiekunki domowe,

    -   pracowników administracyjno – biurowych,

    -   innych pracowników w zależności od potrzeb.

2. Obowiązki poszczególnych pracowników regulują zakresy czynności opracowane przez Kierownika Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

§ 6

 

1. Kierownik Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej prowadzi i koordynuje na terenie Gminy współpracę z jednostkami publicznymi, kościołami, związkami wyznaniowymi , stowarzyszeniami, osobami prawnymi i fizycznymi itp. w związku z realizacją zadań z pomocy społecznej.

2. Kierownik Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wszczyna, w ramach obowiązującego stanu prawnego ,  postępowania przed sądami i innymi organami w sprawach osób korzystających ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.

3. W swych działaniach Kierownik Ośrodka przestrzega obowiązujące przepisy oraz kieruje się dobrem objętych nimi osób.

 

 

§ 7

 

Zmiana Statutu dla swej ważności wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

 

§ 8

 

Z chwilą wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Miejskiej Dobrej z dnia 28 września 2004 r. nr XIV/101/004 w sprawie nadania statutu Miejsko Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Dobrej zmieniona uchwałą Rady Miejskiej Dobrej z dnia 30 czerwca 2006 r. nr XXVI 200/006 w sprawie zmiany statutu Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej .

 

 

§ 9

 

Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Burmistrzowi Dobrej

 

§ 10

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

  

 

 

 

UZASADNIENIE

 

 

Zgodnie z art.7 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu pomocy społecznej. Do realizacji zadań własnych gminy jak i zadań zleconych ustawodawca powołał samodzielne jednostki organizacyjne- ośrodki pomocy społecznej (art.110 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - Dz.U. z 2008 r. Nr 115 poz.728).

 

Z dniem 1 października 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ( Dz. U. Nr 192, poz.1378 z późn. zm. ). Burmistrz Dobrej powierzył realizację zadań określonych ustawą  Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej. Także realizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych odbywa się w Ośrodku. Jednocześnie straciła moc ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. 

Ponadto Ośrodek Pomocy od kwietnia 2007r. zmienił siedzibę.

Art.20 ust.2 ustawy o finansach publicznych stanowi, że jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności, w tym działalności podstawowej.

 

         Biorąc pod uwagę powyższe uchwałę uznać należy za zasadną.